Tio nya införanden i årets Michelin-guide

Idag presenteras innehållet i den nya Guide Michelin Main Cities of Europe 2012 av däcktillverkaren Michelin. Tio svenska restauranger har tillkommit i guiden, men inga nya stjärnor till Sverige.

I Stockholm behåller Mathias Dahlgren Matsalen och Frantzén/Lindeberg sina två stjärnor. Stockholm fortsätter att vara den enda stad i Norden med två två-stjärniga restauranger. I den nya Guide MICHELIN Main Cities of Europe 2012 får Sverige 12 stjärnor, fördelat på 10 restauranger i två städer. Utöver stjärnorna som delats ut har även nio restauranger tilldelats utmärkelsen Bib Gourmand, som indikerar vällagad mat till ett rimligt pris.

- Guiden erbjuder ett urval av restauranger i olika prisklasser. Det är inte bara stjärnorna som räknas och i år är vi glada över de tio nya restauranger som tillkommit i årets Michelin-guide, säger Lotta Wrangle, presschef för Michelin i Norden.

Svenska restauranger med stjärna i Guide MICHELIN Main Cities of Europe 2012:
2 stjärnor Stockholm
: Mathias Dahlgren Matsalen och Frantzén/Lindeberg.
1 stjärna Stockholm: Mathias Dahlgren Matbaren, Esperanto, Fredsgatan 12 och Lux Stockholm.
1 stjärna Göteborg: Thörnströms Kök, Kock & Vin, 28+ och Fond.

Norden: I Köpenhamn tillkom fyra nya stjärnrestauranger (Relae, Geranium, Den röde Cottage och Grönbech & Churchill). I Oslo gick restaurang Maaemo direkt in i guiden med två stjärnor samt att Bagatelle är tillbaka med en stjärna.

Nio restauranger har fått en Michelin Bib Gourmand-utmärkelse - sju i Stockholm och två i Göteborg.
Stockholm: Brasserie Bobonne, Proviant, Rolfs Kök, Den Gyldene Freden, Pubologi (Ny), Ulla Winbladh och Sjögräs.
Göteborg: Tvåkanten och Familjen.

Nya införanden: Sjömagasinet (Tillbaka i guiden), Gotland, AG, Gastrologik, Miss Voon, Volt, deVille, Bon Bon, Villa Godthem och Pubologi.

1,500 hotell och 2,100 restauranger i 44 städer i 20 länder
Varje år åker Michelins anonyma inspektörer runt och proväter på restauranger och bor på hotell. Dessa inspektörer betalar alltid för sin mat eller hotellnatt och avlönas av Michelin – allt för att bevara Guide MICHELINs oberoende och för att inspektörerna ska få samma upplevelse som övriga gäster.

I Guide MICHELIN Main Cities of Europe 2011 finns det totalt 1,558 hotell och 2,090 restauranger vilket är en ökning med 329 restauranger jämfört med förra året. Urvalet av restauranger omfattar 249 Bib Gourmand restauranger (48 nya för i år), 15 restauranger tilldelades tre stjärnor, 74 med två stjärnor (av vilka 18 är nya för i år) och 287 med en stjärna (44 nya för i år).

Michelins olika guider finns också tillgänglig på Viamichelin.com som har mer än 400 miljoner besökare per år. Pappersutgåvan gavs ut i mer än en miljon exemplar förra året och dessutom kan Guide MICHELIN laddas ner som Iphone- och Ipad-applikation där man kan hitta restauranger från alla Michelins europeiska guider inklusive Main Cities of Europe guiden.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Informationschef Michelin Nordic: Carl Stenson
Telefon: +46 (0)8 709 07 17, mobil: +46 (0)70 268 41 46, E-post:
carl.stenson@se.michelin.com

Presskontakt Michelin Nordic: Lotta Wrangle
Telefon: 08-709 07 76, Mobil: 072-250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@se.michelin.com

Michelins mission är att bidra till att förbättra hållbara transporter genom att utveckla, tillverka och sälja däck till alla typer av fordon. Michelin publicerar också rese-, hotel- och restaurangguider och kartor samt elektroniska resetjänster på ViaMichelin.com. Michelins huvudkontor ligger i Clermont-Ferrand i Frankrike. Michelin sysselsätter 109 000 människor i mer än 170 länder, varav ca 300 i Norden. För mer information besök gärna vår hemsida www.michelin.com eller www.michelin.se

Taggar:

Michelin är ett ledande däckföretag dedikerade att bidra till att förbättra hållbara transporter av varor och människor genom tillverkning, distribution och marknadsföring av däck till alla typer av fordon. Michelin erbjuder också innovativa företagslösningar, digitala resetjänster och publicerar rese-, hotell- och restaurangguider och kartor. Michelin har huvudkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike och är representerade i 170 länder, har 112 300 anställda, varav ca 300 i Norden, och 68 produktionsanläggningar i 17 länder. Företaget Teknologicenter för forskning och utveckling har verksamhet i Europa, Nordamerika och Asien. För mer information besök gärna vår hemsida www.michelin.com eller www.michelin.se