Metalock Sweden AB i Hofors investerar i ny svarv

Report this content

Metalock som är ett företag i Midroc Europe, gör genom investeringen i den nya svarven en strategisk satsning i sin maskinverkstad vid Ovakos Industriområde i Hofors.

Vid en minimässa i början av november invigdes Metalocks senaste investering, en ny svarv av fabrikat Poreba, i maskinverkstaden i Hofors. Metalock visade också upp sitt omfattande underhålls- och reparationsprogram och vad företaget kan erbjuda tillsammans med sina systerföretag i Midroc Europe. - Köpet och installationen av den nya svarven är en strategisk satsning för Metalock. Vi är övertygade om att den kommer att öka våra möjligheter att ta nya krävande uppdrag, säger Ulf Bergström, vd i Metalock som också klippte bandet vid invigningen av den nya svarven Svarven är en Poreba TCF 160 3/2 * 10 000 mm. Maskinen klarar en diameter 1 300 mm över tvärslid och en svarvlängd på 10 000 mm och man kan hantera arbetsstycken upp till 30 ton mellan dubbarna. Styrsystemet är Siemens Sinumeric 840 D Shop Turn och maskinens totala vikt uppgår till närmare 50 ton.