HelikopterService blir SAS-partner för transport över Öresund.

HelikopterService blir SAS-partner för transport över Öresund. Wilh. Sonessons dotterbolag HelikopterService har slutit ett samarbetsavtal med SAS. Avtalet innebär att HelikopterServices helikoptrar blir ett av SAS alternativen för transport över Öresund, till och från Copenhagen Airport. Katamarantrafiken läggs ned. Den 28 augusti i år lägger SAS ner sin katamarantrafik över sundet. Under 1999 transporterades ca 500.000 passagerare. HelikopterService flög ca 50.000 passagerare samma sträcka och under samma period. Öresundsbron Bron över sundet öppnar 1 juli 2000 och överfartstiden beräknas till 20 - 25 minuter. Den praktiska överfartstiden är i linje med den som rådde med SAS katamaran. HelikopterService kan däremot erbjuda ännu kortare överfartstid, ca 5 minuter och med sin korta incheckningstid ca 10 min blir den verkliga restiden betydligt lägre med HelikopterService. SAS - förmåner HelikopterServices passagerare får tillgång till samma förmåner och service som SAS erbjuder sina passagerare idag. På HelikopterSevices flighter kommer EuroBonus medlemmar att tjäna in extra poäng. Passagerarna kommer också att få tillgång till SAS Business lounge på Copenhagen Airport. SAS Sommartidtabell med start 26 mars 2000 Avtalet gäller från och med den 26 mars 2000. Detta innebär att katamaranen och helikoptrarna under en period kommer att gå parallellt. Fler destinationer "Samarbetsavtalet med SAS kommer med största sannolikhet att innebära att HelikopterService får underlag till att starta helikoptertrafik på ytterligare destinationer samt utöka vår befintliga trafik till och från Copenhagen Airport", säger Sten Gunnarsson, VD för HelikopterService. Passar in i SAS "Den snabba överfartstiden i kombination med genomcheckning av passagerare och bagage till slutdestinationen samt den service som vi erbjuder våra passagerare på Copenhagen Airport kommer uppskattas av våra resenärer ", säger Thomas Rengfjord vid SAS. Väl förberedda för fler passagerare "I och med att våra passagerare kommer med i SAS EuroBonusprogram och får möjlighet att utnyttja SAS lounge på Copenhagen Airport, något som varit mycket efterfrågat av våra kunder, tror vi att antalet passagerare kommer att öka trots öppnandet av den fasta förbindelsen. Vi kommer att planera för expansionen så att vi är väl förberedda när samarbetet drar igång", säger Fredrik Herslow VD för Wilh. Sonesson. För mer information kontakta: Sten Gunnarsson, VD HelikopterService AB, 042 - 37 08 00 Fredrik Herslow, VD Wilh. Sonesson AB, 040 - 35 07 00 Thomas Rengfjord Distriktschef SAS Syd 040 - 63 57 144 Wilh. Sonesson www.wilhsonesson.com Wilh. Sonesson, som är noterat på O-listan vid Stockholms Fondbörs, är ett utvecklingsbolag som investerar i rörelsedrivande företag och genom att tillföra kompetens och kapital förstärker företagens inneboende växtkraft. HelikopterService som ingår i affärsområdet flygtransport transporterade under 1999, 93 000 passagerare till och från Copenhagen Airport. Företaget som startade sin nuvarande trafik 1985, har idag mer än 80 dagliga flighter, 4 helikoptrar, 45anställda och omsätter drygt 90 MSEK. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/20/20000120BIT00320/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/20/20000120BIT00320/bit0002.pdf

Midsona har en stark position på den nordiska marknaden med flera egna välkända varumärken inom ekologiska livsmedel, hälsolivsmedel och egenvård. Koncernen representerar även ett antal internationellt etablerade varumärken. Produkterna säljs via dagligvaruhandeln, apoteken, hälsofackhandeln samt via postorder och internet. Våra största egna varumärken är Urtekram, Kung Markatta, Friggs, Dalblads och Naturdiet. Midsona omsatte 2 173 Mkr år 2017. Midsonaaktien (MSON) är noterad på Stockholmsbörsen, Nordiska listan, Mid Cap. Läs mer om Midsona på www.midsona.com.