Läkemedelsverket har beviljat fortsatt fri försäljning Glukosaminprodukter

Läkemedelsverket har beviljat fortsatt fri försäljning Glukosaminprodukter Wilh. Sonesson AB (publ), som är en av de ledande aktörerna inom hälsokost i Norden, sålde genom dotterbolagen Hälsokostcentralen och MaxMedica glukosaminprodukter motsvarande ett konsumentvärde om cirka 72 MSEK år 2000 med god lönsamhet. Läkemedelsverket har beviljat fortsatt fri försäljning av glukosaminprodukter fram till den 31 oktober 2002. Glukosamin Glukosamin är ett naturlig kroppseget ämne som bland annat finns i brosk, senor och ligament. Med stigande ålder minskar kroppens förmåga att tillverka glukosamin och ämnet finns bara i små mängder i vanlig kost. Preparat med glukosamin kompletterar den kroppsegna produktionen. Glukosaminprodukterna säljs som kosttillskott och används av uppskattningsvis 100 000 människor. Bakgrund Läkemedelsverket hade tidigare i år fastlagt att glukosamin skulle klassificeras som läkemedel och att produkterna inte fick säljas fritt som kosttillskott efter den 31 oktober 2001. Läkemedelsverkets ändrade inställning till det tidigare beslutet beror på att EU-kommissionen ej accepterar Läkemedelsverkets förslag till föreskrift om tillfälligt försäljningstillstånd. "vid förvärvet av Hälsokostcentralen, MaxMedica och Australian Bodycare hade vi inte räknat med den förlängda försäljningsperioden i förvärvskalkylen, vi är mycket glada för beslutet som innebär att vi på ett enkelt sätt, via hälsofackhandeln, fortsättningsvis kan erbjuda glukosaminprodukter ", säger Greg Dingizian VD Wilh. Sonesson Malmö den 19 oktober 2001 Greg Dingizian VD För mer information kontakta; Greg Dingizian, tel 040-350 700, 0705-78 54 40 greg.dingizian@wilhsonesson.com Wilh. Sonesson erbjuder hälsoprodukter som tillfredsställer ett växande konsumentbehov. Med hälsoprodukter avses läkemedel, naturläkemedel, kosttillskott, functional food och livsmedel med hälsoprofil, samt därtill relaterade egenvårdsprodukter ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/19/20011019BIT00840/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/19/20011019BIT00840/bit0001.pdf

Midsona har en stark position på den nordiska marknaden med flera egna välkända varumärken hälsolivsmedel, egenvård och hygien. Koncernen representerar även ett antal internationellt etablerade varumärken. Produkterna säljs via dagligvaruhandeln, apoteken, hälsofackhandeln samt via postorder och internet. Våra största egna varumärken är Urtekram, Kung Markatta, Friggs, Dalblads och Naturdiet. Midsona omsatte 1 174 Mkr år 2015. Midsonaaktien (MSON) är noterad på Stockholmsbörsen, Nordiska listan, Mindre bolag. Läs mer om Midsona på www.midsona.com.