Penser Access: Midsona - Ett stort kliv ut i Europa

Midsona köper Davert för SEKm 511 med hjälp av en ny kreditfacilitet, vilket motsvarar en EV/EBITDA multipel om 9,7x på 2017 resultat. Under samma period värderades Midsona till EV/EBITDA 19,8x. Midsona räknar med att Daverts nettoomsättning under 2018 kommer överstiga SEKm 640 samt att EBITDA kommer uppgå till ca SEKm 53, vilket indikerar en marginal i linje med Midsonas övriga verksamhet. Förvärvet innebär att vi höjer våra försäljningsestimat med 17% och 28% för 2018 respektive 2019. EPS estimaten för 2018 höjs med 8% och med 20% för 2019 då vi räknar med att bolaget redan under 2019 kommer klara att realisera ca SEKm 10 av synergierna. Vi ser medelhög potential i aktien till medelhög risk.

Läs den fullständiga analysen: https://epaccess.penser.se/analys/ett-stort-kliv-ut-europa/

Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på www.penser.se

Midsona har en stark position på den nordiska marknaden med flera egna välkända varumärken inom ekologiska livsmedel, hälsolivsmedel och egenvård. Koncernen representerar även ett antal internationellt etablerade varumärken. Produkterna säljs via dagligvaruhandeln, apoteken, hälsofackhandeln samt via postorder och internet. Våra största egna varumärken är Urtekram, Kung Markatta, Friggs, Dalblads och Naturdiet. Midsona omsatte 2 173 Mkr år 2017. Midsonaaktien (MSON) är noterad på Stockholmsbörsen, Nordiska listan, Mid Cap. Läs mer om Midsona på www.midsona.com.