Penser Access: Midsona - Lever upp till höga förväntningar

Försäljningen steg till SEKm 579 (521), vilket motsvarade en ökning om 11% y/y och var i linje med vår förväntan om SEKm 577. Den organiska tillväxten uppgick till -1%. Generellt var försäljningen stark under oktober och november med en avmattning i december drivet av kalendereffekt med två färre försäljningsdagar. Samtidigt uppvisade bolagets åtta prioriterade varumärken en organisk tillväxt om 3%. På våra prognoser handlas Midsona på P/E 17,4x för 2018e samt 15,2x för 2019e. Detta anser vi är attraktivt givet: 1) den starka varumärkesportföljen, 2) bolagets framgångsrika förvärvsstrategi och starka kassaflöden, 3) nya strategiska exportkunder för Urtekram samt 4) nischen mot hälsa, välbefinnande och ekologiskt som vi ser har strukturell tillväxt. Vi ser medelhög potential i aktien till medelhög risk.

Läs den fullständiga analysen: https://epaccess.penser.se/analys/lever-upp-till-hoga-forvantningar/

Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på www.penser.se

Midsona har en stark position på den nordiska marknaden med flera egna välkända varumärken inom ekologiska livsmedel, hälsolivsmedel och egenvård. Koncernen representerar även ett antal internationellt etablerade varumärken. Produkterna säljs via dagligvaruhandeln, apoteken, hälsofackhandeln samt via postorder och internet. Våra största egna varumärken är Urtekram, Kung Markatta, Friggs, Dalblads och Naturdiet. Midsona omsatte 2 173 Mkr år 2017. Midsonaaktien (MSON) är noterad på Stockholmsbörsen, Nordiska listan, Mid Cap. Läs mer om Midsona på www.midsona.com.