Miele ökar investeringarna för framtiden

Miele ökar investeringarna för framtiden Under verksamhetsåret 2003/2004, som slutade 30 juni, investerade vitvaru¬tillverkaren Miele 135 miljoner euro (ca 1,25 miljarder kronor) för den framtida expansionen av verksamheten. Det motsvarar över 6 % av företagets samman¬lagda årsomsättning och är före¬tagets största investering under de senaste fem åren. Det familjeägda företaget Miele har en ny, fem man stark ledningsgrupp, men står fast vid företagets grundfilosofi "Forever better". Ända sedan företaget grundades 1899 har Miele & Cie. ägts och drivits av de två familjerna Miele och Zinkann. Den nya ledningsgruppen består av Horst Schübel, ansvarig för ekonomi och admini¬stra¬tion, Dr. Eduard Sailer, teknikansvarig, Dr. Reto Bazzi, marknads- och försälj¬nings¬chef samt Dr. Markus Miele och Dr. Reinhard Zinkann, båda ur fjärde genera¬tionen av ägarfamiljerna. Miele-koncernen omsatte 2,15 miljarder euro (motsvarande 19,8 miljarder kronor) under verksamhetsåret 2003/2004, jämfört med 2,19 miljarder euro föregående år. Försäljningen utanför Tyskland ökade med drygt 2 %, trots valutaförluster, och svarar nu för 69 % av koncernens totala omsättning. På hemmamarknaden minskade Mieles försäljning med drygt 9 % på grund av den svaga tyska ekonomin, något som också drabbade andra vitvarutillverkare. Köksutrustning för inbyggnadsmontage står för den största tillväxten på Mieles exportmarknader. Detta segment omfattar bland annat ugnar, spishällar, ångkokare och kaffemaskiner. Även företagets proffsprodukter, såsom industritvättmaskiner, torktumlare, proffsdiskmaskiner, diskdesinfektorer och utrustning för industriell rengöring, har varit mycket framgångsrika på en mycket konkurrensutsatt marknad. ----------------- För ytterligare information kontakta: Miele AB: Kent Oderud, VD, tel 08 - 562 29 101, mobiltel 070 - 420 15 89. www.miele.se Miele AB, Box 1397, Industrivägen 20, 171 27 Solna. Telefon: 08-562 29 000, Telefax: 08-562 29 209 Hemsida: www.miele.se E-post: info@miele.se Om Miele Miele är Europas största familjeföretag i vitvarubranschen, grundat 1899. Miele är en internationell koncern med cirka 16 000 anställda i 32 länder. Bokslutsåret 2003/2004 omsatte Mielekoncernen knappt 20 miljarder kronor. Företaget har sedan starten byggt sin marknadsposition på att ligga främst inom kvalitet och teknik. Under 2002 fick Miele AB topplacering i Sveriges största attitydundersökning till 255 välkända varumärken om "Sveriges mest nöjda kunder". Dessutom placerade sig Miele 2003 återigen som etta bland vitvarutillverkarna i en marknadsundersökning "Byggmaterialleveratörsbarometern" bland professionella inköpare, arkitekter m.m. inom byggbranschen. Mer information om Miele finns på www.miele.se och www.miele.de ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/17/20040817BIT22400/wkr0001.doc Pressmeddelande i original http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/17/20040817BIT22400/bild.html Bilder