• Miele/

Nya 5,5 kg och 6,5 kg tvättmaskiner och torktumlare från Miele: Kompakta tvätt- och torklösningar med stor kapacitet för vården

Miele lanserar två nya tvättmaskiner och torktumlare, speciellt avsedda för t ex vårdinrättningar, som ofta har ett stort behov av att snabbt kunna tvätta stora mängder sängkläder, handdukar och kläder till de boende. På en golvyta av knappt en halv kvadratmeter ryms en komplett utrustning. Med en kapacitet på upp till 6,5 kg tvätt per gång och med ett antal desinfektionsprogram går det att snabbt och hygieniskt klara tvättbehoven.

Den nya maskinserien består av tvättmaskinerna PW 6055 (5,5 kg) och PW 6065 (6,5 kg) samt torktumlarna PT 7135C (kondens) och PT 7136 (frånluft). Maskinerna kan placeras bredvid varandra eller, om utrymmet är begränsat, som en pelare. Fyllnadsöppningen på 30 cm möjliggör en bekväm i- och urlastning. En integrerad belysning ger dessutom en bra överblick i trumman. En multifunktionsväljare gör att det går snabbt och enkelt att hitta rätt program. Programval och annan information visas i klartext i den stora displayen. Bland annat syns längden och resttiden på det program som valts, så snart maskinen har startat. Displayen kan ställas in att informationen visas på något av 13 olika språk. Enkel eller mångsidig Båda tvättmaskinerna finns i två varianter för olika behov, enklare eller mer avancerad: Med Profitronic L ligger tonvikten på enkelhet. Maskinen har då åtta grundprogram med fasta tvättemperaturer och centrifugeringsvarvtal. Dessutom kan speciella programpaket väljas till, för t ex kökstextiler och dukar. Med Proftronic L Plus har maskinerna ett större programutbud. Då går det att individuellt förändra tvättemperatur och centrifugeringsvarvtal på valt program. Genom direktvalsknappar kan man också snabbt och enkelt välja de program man oftast använder. Förutom speciella programpaket finns det dessutom program för termisk och kemotermisk desinfektion. Skontrumma även i torktumlarna För första gången är inte bara tvättmaskinerna, utan också tumlarna i Mieles serie av kompakta proffsmaskiner utrustade med den patenterade skontrumman. Trummans utformning gör att tvätten ”svävar” på en luftkudde som bildas mellan den välvda formen på trumman och tvättgodset. Den fångar upp tvätten när den faller och bidrar till att tvätten inte skrynklas lika mycket. Jämfört med tidigare modeller har tumlarna större kapacitet, trummans volym är på 130 liter. Frånlufttumlaren har ett siktglas i luckan och är utrustat med ett nytt filter med dubbelt så stor filteryta. Därmed behöver filtret inte rengöras lika ofta som tidigare. Högre centrifugeringsvarvtal upp till 1 400 varv/min I tvättmaskinerna skyddar skontrumman textilierna med sin välvda struktur, eftersom tvättgodset glider lätt på en vattenfilm. Ett centrifugeringsvarvtal upp till hela 1 400 varv/min är möjlig tack vara en drivmotor med frekvensstyrning. En långsam kontrollerad acceleration, en optimal fördelning av tvätten samt dubbla obalanssensorer bidrar till att maskinen går lugnt ända upp till högsta centrifugeringsvarvtal. Dessutom sörjer obalansövervakningen för att man får bästa möjliga centrifugeringsresultat, samtidigt som tvättmaskinen får en lång livslängd . Centrifugeringsvarvtalet på 1400 v/min ger en g-faktor på 526 och en hög avvattning, vilket reducerar torktiderna betydligt. Även tvättiderna har reducerats och en speciell metod för vattenintag säkerställer att tvätten genomfuktas snabbare med lägre vattenförbrukning som resultat. Den nya elektroniken har också gjort det möjligt att ha anslutningar för dosering av upp till fyra olika flytande tvättmedel, sköljmedel etc. Det finns också anslutningar för framtida programuppdateringar och en datautgång (RS-232) för extern registrering av t ex temperaturer, drifttider mm. Lansering på marknaden: Juni 2005 För ytterligare information kontakta Miele AB: Lars Brodin, försäljningschef, tel 08-562 29 421, mobil 070-709 09 58 lars.brodin@miele.se Miele AB, Box 1397, Industrivägen 20, 171 27 Solna. Telefon: 08-562 29 000, Telefax: 08-562 29 209 Hemsida: www.miele-professional.se E-post: info@miele.se Bildtext På en golvyta av knappt en halv kvadratmeter ryms en full utrustning. Den nya generationen tvättmaskiner och torktumlare från Miele är kompakta kraftpaket med stor kapacitet.