• Miele/

Stor effekt på liten yta: Kompakta 5,5 kg och 6,5 kg proffstvättmaskiner och torktumlare från Miele ger kortare tvätt- och torktider

Miele lanserar en ny generation kompakta proffstvättmaskiner för t ex gemensamma tvättstugor och professionell användning. Trots sin höga kapacitet är de mycket kompakta och tar därför endast liten plats.

Tvättmaskinerna är utrustade med en ny elektronisk programstyrning som gör att man förutom normala tvättprogram även kan välja olika specialprogram för t ex jeans, skjortor, frotté eller fritidskläder i Gore-Tex-materiel. Maskinerna är byggda för att klara många tvättar per dag under många år. Korta programtider och höga centrifugeringsvarvtal är andra egenskaper som uppskattas av fastighetsägare och professionella användare. De nya maskinerna, både tvättmaskiner och torktumlare, är utrustade med Mieles patenterade skontrumma, som behandlar tvätten mer varsamt och minskar slitaget på tvättgodset. Maskinerna levereras i två alternativa utföranden, båda med Mieles patenterade elektroniska Profitronic-styrning. Alla inställningar och all information visas i klartext på en stor display, som kan ställas in på 13 olika språk. Det finns ett stort antal tilläggsprogram för olika tvättbehov, som t ex desinfektion, svåra fettfläckar, hotell- och restaurangtvätt mm. En frekvensstyrd drivmotor i kombination med avancerad obalansövervakning gör det möjligt att uppnå höga centrifugeringsvarvtal (1 400 varv/min), vilket ger mycket låg restfuktighet och bidrar till snabba torktider. Även tvättiderna har reducerats och en speciell metod för vattenintag säkerställer att tvätten genomfuktas snabbare med lägre vattenförbrukning som resultat. Den nya elektroniken har också gjort det möjligt att ha anslutningar för dosering av upp till fyra olika flytande tvättmedel, sköljmedel etc. Det finns också anslutningar för framtida programuppdateringar och en datautgång (RS-232) för extern registrering av t ex temperaturer, drifttider mm. Lansering på marknaden: Juni 2005 För ytterligare information kontakta Miele AB: Lars Brodin, försäljningschef, tel 08-562 29 421, mobil 070-709 09 58 lars.brodin@miele.se Miele AB, Box 1397, Industrivägen 20, 171 27 Solna. Telefon: 08-562 29 000, Telefax: 08-562 29 209 Hemsida: www.miele-professional.se E-post: info@miele.se Bildtext: Den nya generationen kompakta proffstvättmaskiner för gemensamma tvättstugor och professionell användning från Miele tar liten plats men har hög kapacitet.