Prestigechampagne från Boizel till Sverige

Boizel Joyau de France 1989

En varm gyllene färg, en vit krämig mousse, en komplex doft med inslag av nybakat bröd, rostade nötter och kanderad frukt och en lång oförglömlig smak – och du har Boizel Joyau de France 1989. Efter 24 år i flaska kommer den nu till Systembolaget, redo att njutas av svenska champagneälskare.

Lagom till jul och nyår släpper det lilla champagnehuset Boizel; Boizel Joyau de France 1989. Kännaren vet att Champagne år 1989 hade långa soldränkta dagar och en rekordtidig och liten skörd som resulterade i en av distriktets bästa årgångar hittills.

Boizel Joyau de France 1989 är en champagne med 65 procent pinot noir och 35 procent chardonnay med en blandning av druvor från Grand Cru- och Premier Cru-lägen i Côte des Blancs: Chouilly, Le Mesnil, Cramant, Vertus.

– År 1989 var ett exceptionellt år i distriktet och det är därför extra kul att vi i Sverige kan erbjuda en toppchampagne från det året lagom till helgerna, säger Marie-Louise Feiler, Senior Brand Manager Torres Sweden.

Boizel grundades 1834 och drivs nu av femte generationen Boizel. Evelyne och Christophe Roques-Boizel leder sedan 20 år tillbaka champagnehuset med samma fokus på att ta fram champagne av toppkvalitet som när tillverkningen startades. Familjen äger själv sex hektar mark i Champagne, resten av druvorna köps från producenter i området med vingårdar endast i Grand Premier Cru och Premier Cru lägen. Alla druvor är handplockade och enbart musten från första pressen används.

Boizel Joyau de France 1989 är en exklusiv lansering med 120 flaskor på Systembolaget den 2 december, artikelnummer 98595, 995 kronor. Serveras vid 6-8 grader.

Följande Boizel champagne är tillgängliga på Systembolagets beställningssortiment:

Brut Reserve, 289 Kr, nr 77764, Blanc de Noirs 349 kr, nr 77766, Brut Chardonnay, 399 Kr, Joyau de France Brut 1996, 879 Kr, nr 76274.

Boizel på Facebook: www.facebook.com/champagneboizel

Marie-Louise Feiler, Senior Brand Manager Torres Sweden, 070 598 98 68, marie-louise.feiler@torres.se