Miranda Ahlsén korades till Sveriges smartaste 15-åring

Report this content

I dag möttes nio modiga niondeklassare för att delta i den fjärde och sista delen i tävlingen Sveriges smartaste 15-åring.

För oss på Teoretiska är det viktigt att lyfta fram kunskap och lärande på ett lustfyllt sätt. Vi vill inspirera och utmana.

I finalen ställdes de tävlande inför moraliska ställningstaganden under ledning av Karl Persson, doktorand i praktisk filosofi.

Eleonore Lundström från Norrköping, Daniel Bertlin från Malmö, Sara Burman från Sollentuna, Hanna Berglund från Falun, Viktor Hallén från Sundsvall, Jonathan Norlund från Örnsköldsvik, Agnes Lindbom från Göteborg, Miranda Ahlsén från Stockholm, Malene Andersen från Lund gjorde samtliga mycket bra ifrån sig.

– Miranda Ahlsén korades till segrare då vi upplevde henne som mest stringent i sitt resonemang. Hon kunde också se konsekvenserna av sitt resonemang och anpassa det efter sammanhanget på ett lysande sätt, säger Karl Persson.

Om tävlingen
Tävlingen består av fyra delar. I del ett gällde det att svara rätt på tre kvalfrågor för att erhålla en kod. Koden användes för att logga in på del två, som bestod av sju frågor som  skulle besvaras på tid. De som gick vidare till den tredje delen blev inbjudna till närmaste Mikael Elias Teoretiska Gymnasium där de deltog i ytterligare ett tävlingsmoment för att bli en av de finalister som kom att tävla om titeln ”Sveriges smartaste 15-åring” i Stockholm den 13 maj.

Mikael Elias Teoretiska Gymnasium är en skola för elever som har siktet inställt på en högre universitetsutbildning och redan nu vill satsa. Det unika med oss är vår höga ambition att inspirera och utmana våra elever - till både bra kunskapsinhämtning och de betyg som krävs för högre utbildningar.

För mer information kontakta:
Johan Segerfeldt, programrektor på Mikael Elias Teoretiska Gymnasium, 08 610 3208, johan.segerfeldt@teoretiska.se

Mikael Elias Teoretiska Gymnasium är en del av AcadeMedia, Sveriges största utbildningsföretag. Se www.academedia.se.

Taggar: