Första Svanenmärkta flerbostadshuset klart för inflyttning

Idag invigs det första Svanenmärkta flerbostadshuset i Sverige och i Norden. Det är Veidekke som öppnar portarna för 36 inflyttningsklara bostadsrättslägenheter i Västertorp.

Huset är av modellen TellHus. Från och med 2011 kommer Veidekke i huvudsak bygga alla nya flerbostadshus i egen regi märkta med Svanen.

-   Svanen är ett erkänt miljömärke som gör det lätt att välja rätt, för såväl konsumenter som kommunala och privata beställare, säger Ragnar Unge, vd, Miljömärkning Sverige.

Ragnar Unge medverkar på invigningen tillsammans med bostadsminister Stefan Attefall och Terje R. Venold, Koncernchef för Veidekke ASA, Veidekke. Pressbilder kommer att finnas för nedladdning.

-  Nu fattas bara de politiska besluten som styr mot en hållbar förändring av bostadssektorn, som är en stor energislukare. Vi vill se långsiktiga lösningar, då det idag är möjligt att agera och ta ansvar, säger Ragnar Unge, vd, Miljömärkning Sverige.

Svanenmärkta hus

• Är energisnåla och har låg klimatpåverkan
  • Byggs med de bästa material som finns på marknaden ur miljösynpunkt
  • Har en bra innemiljö
  • Material och kvalitetskontroll för att undvika inbyggda fuktskador under byggprocessen.

Läs mer om våra kriterier och Svanenmärkta flerbostadshus på www.svanen.se.

Information om invigningen

• Datum: Måndagen den 29 augusti

Plats: Slalomvägen 17, Västertorp

Vägbeskrivning: http://veidekkebostad.se/snokristallen/karta/