Första Svanenmärkta sminket till Stockholm Beauty Week

Välkommen på presslunch och seminarium ”Morgondagens produkter idag” med Miilds grundare Tanja Gregersen.

Datum: 16 maj

Tid: kl 12 -13.30

Plats: Konstnärshuset, Smålandsgatan 7, Norrmalmstorg

Program och anmälan till lunch

Miild finns med som utställare och Tanja finns tillgänglig för intervjuer under Stockholm Beauty Week som pågår 15-17 maj.

Bakom märket Miild står två danska make-up artister, som själva vet vad det innebär att inte kunna sminka sig som man vill.

– Då vi båda utvecklade allergier till den grad att vi knappt kunde använda smink längre kände vi att något behövde göras. Vi undersökte marknaden noga men hittade inget.  Då beslutade vi oss för att ta saken i egna händer och ta fram vårt eget smink, säger Tanja Gregersen, som tillsammans med Tine Svendsen är Miilds grundare.  2017 presenterades den första kollektionen med Miilds Svanenmärkta puder, ögonskugga, rouge och concealer.

– Vi har upplevt stor efterfrågan på just miljömärkt smink. Så det är glädjande att äntligen kunna erbjuda konsumenterna hållbara och trygga val även på detta område inom kropps- och skönhetsvården, säger Lina Harström, ansvarig för Svanenmärkning av kosmetika, Miljömärkning Sverige.

Svanenmärkt smink innebär bland annat att:

• Allergiframkallande ämnen, som t ex konserveringsmedlet MI, är ej tillåtna.
  • Parabener och andra misstänkt hormonstörande ämnen är ej tillåtna.
  • Produkterna klarar tuffa krav på innehåll av parfymer och på metaller i färgämnen.
  • Produkterna lever upp till stränga krav på innehållets miljömässiga egenskaper, till exempel hur snabbt det bryts ner, om de kan anrika i en biologisk organism och om det är giftigt för vattenlevande organismer.
  • Produkterna innehåller inte mikroplaster.

Läs mer om Svanens krav

Läs Miljömärkning Sveriges rapport: Det danska badrumsfenomenet- Varför är svenska konsumenter inte lika giftfria?

För kommentarer: Tanja Gregersen, Miild, +45 28 56 25 97, tg@miild.dk

Anna Norberg
08-55 55 24 13
anna.norberg@svanen.se