Härliga tider för jeansälskare – Carlings erbjuder Svanenmärkt

Carlings egna jeansmärke Karve lanserar nu fyra Svanenmärkta modeller. Målet är att kunna erbjuda kollektioner som blir mer och mer hållbara.

Carlings har uppmärksammat att dagens konsumenter är mer insatta i den påverkan på miljön som tillverkning av kläder innebär. Därför vill de göra Karve till ett så hållbart märke som möjligt.

– Det är jätteroligt att en sådan utpräglad jeans-kedja som Carlings satsar på Svanen. Vi hoppas att det kommer göra Sveriges jeans-bärare till ännu mer medvetna konsumenter. Och att ryktet om att det går att leva mer hållbart även när det gäller mode sprider sig, säger Ulf Eriksson, ansvarig för Svanenmärkning av textilier på Miljömärkning Sverige.

Alla delar av byxorna kontrolleras och godkänns av Svanen – tyg, knappar och dragkedja. Bomullen i de Svanenmärkta jeansen är ekologisk, alla kemikalier som används för att tvätta, färga och spinna tyget har genomgått noggranna kontroller innan de får användas. Fabriken som tillverkar byxorna ligger i Turkiet och självklart ställer Svanen krav på att den erbjuder goda arbetsförhållanden för de som tillverkar jeansen.

Svanenmärkta kläder innebär:

• Trygga arbetsförhållanden för de som tillverkar kläderna
  • Tuffa krav på kemikalier
  • God kvalitet och färghållbarhet på kläderna
  • Viss andel ekologisk bomull

Förutom att välja Svanenmärkt när du köper nytt rekommenderar Svanen också att:

• Lämna in kläder som du tröttnat på till second hand eller klädbyte
  • Lämna utslitna kläder till återvinning
  • Använd plaggen fler gånger
  • Vädra dina kläder istället för att tvätta efter varje användning

De Svanenmärkta jeansen heter Karve Swan Girlfriend, Karve Swan High Rise, Karve Swan Skinny och Karve Swan Tight, och de finns i blått och svart.

Läs mer om Svanens krav på textilier

Ladda ner pressbilder

Presskontak Miljömärkning Sveriget: Cecilia Wilhelmsson, cecilia.wilhelmsson@svanen.se, 08-55 55 24 22

Om Svanen: Svanen är Nordens officiella miljömärke. Svanen har ett livscykelperspektiv och ställer höga miljökrav, som revideras kontinuerligt. Det gör det enkelt för konsumenter att välja de miljömässigt bästa produkterna. Svanen är också ett verktyg för företag som vill bidra till arbetet för ett hållbart samhälle. Miljömärkning Sverige AB ansvarar för Svanen och EU:s motsvarighet EU-Blomman. Läs mer på www.svanen.se