Konstnär från Ängelholm med bland finalisterna i Svanens konsttävling

Oskar Jönsson från Ängelholm, numera bosatt i Köpenhamn, är en av de sex finalister som juryn valt ut i Nordic Art Insight, där förstapriset är 100 000 SEK. Bilder på finalisternas bidrag visas just nu under politikerveckan i Almedalen.

– Jag vill visa på den systematiska överkonsumtionen och användandet av material som inte går att återanvända. Jag vill också peka på hur vårt sätt att konsumera och producera inte är hållbart, och att uppfattningen om att vi kan fortsätta att producera i samma takt som tidigare utan att skada miljön, är en illusion, säger Oskar Jönsson.

Oskars installation Temporary Marble vann juryns gillande med motiveringen: ”Klassisk arkitektonisk skulptur i material som sammankopplar 60-talets pop-skräpkonsts brott med högmodernismen med dagens frågeställningar kring material och konsumtion.” Oskar har använt plastemballage som han pressat samman med spännband, för att sedan skära till sidorna och skapa en marmorlik yta, en yta som på ett ögonblick rasar samman när spännbanden lossas.

Läs mer om Oskars konstverk och övriga fem finalister på: www.artnordic.org.

Temat för Nordic Art Insight var hur vi kan nå en hållbar konsumtion som tar hänsyn till klimat- och miljömål och delar rättvist på jordens resurser. Konstnären skulle också ur ett miljöperspektiv beskriva hur verket är framtaget. Totalt kom det in 146 bidrag till Nordic Art Insight.

Det är folkets röst som avgör vem av de sex som vinner, röstning sker på www.artnordic.org. Röstningen pågår fram till sista augusti och vinnaren presenteras i Umeå på en nordisk hållbarhetskonferens Medskapandets konst. Konstverket visas även upp under Umeå Europas Kulturhuvudstad 2014.

För kommentarer: Oskar Jönsson: mobil: +45 319 199 43