Konstnär från Umeå bland finalisterna i Svanens konsttävling

Sebastian Mügge, Umeå, är en av de sex finalister som juryn valt ut i Nordic Art Insight, där förstapriset är 100 000 SEK. Finalisterna visas just nu i Svanens tält i Almedalen och vinnaren kommer att ställas ut i Umeå.

– Mitt verk handlar om att ta tillvara på resurserna omkring oss och om möjligheten att skapa någonting storslaget med relativt enkla medel genom att uteslutande använda mig av lättillgängliga och billiga material och på så sätt ge dem en ny mening, ett nytt liv, säger Sebastian Mügge.

Verket består av gamla räkningar, reklam, toalettpapper mm som Sebastian blandat med vatten och knådat till bollar. Bild bifogas. Så här tyckte juryn om Sebastians konstverk Swedish Office Meatballs: ”Maniskt och lågintensivt arbete med relation till både sk konceptuell jordkonst, textila mattor och ornament - allt i skräpmaterial”.

Läs mer om Sebastians konstverk och övriga fem finalister på: www.artnordic.org.

Temat för Nordic Art Insight var hur vi kan nå en hållbar konsumtion som tar hänsyn till klimat- och miljömål och delar rättvist på jordens resurser. Konstnären skulle också ur ett miljöperspektiv beskriva hur verket är framtaget. Totalt kom det in 146 bidrag till Nordic Art Insight.

Det är folkets röst som avgör vem av de sex som vinner, röstning sker på www.artnordic.org. Röstningen pågår fram till sista augusti och vinnaren presenteras i Umeå på en nordisk hållbarhetskonferens, Medskapandets konst, 17-19 september. Konstverket visas även upp under Umeå Europas Kulturhuvudstad 2014.

För kommentarer: Sebastian Mügge: 0700 – 91 62 80