Lämna ditt matavfall direkt på bussen och åk gratis

Studenter som deltagit i hållbarhetsacceleratorn ASAP  vinner pris som framtidens hållbara ledare. Vinnande förslaget ”Scania Mundus” handlar om hur man i Indien kan kombinera kollektivtrafik och återvinning av komposterbart avfall. Genom en påbyggnad kan bussen transportera både avfall till biogasproduktion och passagerare, vilket ger dubbel nytta.

Deltagare: Aman Kapoor; Jonathan Sigvant; Ida Pehrson; Joanna Krol.

– Det bästa med ASAP är att lära känna alla deltagare. Vi brinner alla för hållbarhet och nu känner vi att vi kan göra detta tillsammans, säger Joanna Krol.

Juryns motivering lyder: ”Förslaget ger makt åt alla människor, oberoende ekonomisk kapacitet och social status, att bidra till en bättre miljö genom att kombinera beteendeförändring med ett direkt ekonomiskt incitament”.

Miljömärkning Sverige (Svanen) och Sustainergies startade ASAP, A Sustainability Acceleration Project i juni 2018.  Det är Sveriges enda hållbarhetsaccelerator för studenter, som kombinerar ”boot camp” och tävling. Syftet är att bidra till ökad hållbarhetskompetens.  Huvudpartners i ASAP är: Samsung, Scania och Nordea. Av tusentals intresserade valdes 48 studenter ut till ”boot camp” på företagen. Studenterna representerar 18 högskolor och universitet och studerar allt från ekonomi till antropologi. För att maximera nyttan av mångfalden i gruppen delades studenterna in i tvärvetenskapliga team. Teamen fick uppdrag, som ska bidra till lösningar och öka takten på arbetet för att nå de Globala målen i Agenda 2030.  En jury utser laget som vinner 75 000 SEK.

Juryn: Ishtar Touailat, innovationschef, Tieto, Mattias Goldmann, VD, Fores, Johan Kuylenstierna,  professor på Stockholm Universitet, vice ordförande för Klimatpolitiska rådet, Mia Crawford, koordinator Agenda 2030, Utrikesdepartementet, Janna Jarlman, investeringsanalytiker, Norrsken Foundation, Ragnar Unge, VD, Miljömärkning Sverige (Svanen). Läs mer på www.asap2030.com

Presskontakt Miljömärkning Sverige: Anna Norberg (pressansvarig) anna.norberg@svanen.se, 0762- 62 54 90

Presskontakt Sustainergies, Sveriges största uppdragsgivare för hållbarhetsintresserade studenter: Simon Werbart Flato (verksamhetschef): simon@sustainergies.se, 073-6000 291

Pressbild på vinnande laget samt gruppbild med samtliga deltgare bifogas. Fotograf: Sofia Lindblom.

Presskontakt ”Scania Mundus”: Ida Pehrson 073-551 84 14.

Övriga finalister:

We respect your time” (Samsung) – hur man skapar hälsosam teknikanvändning genom att införa telefonfria zoner på till exempel caféer och busshållplatser.  Syftet är att uppmuntra till riktiga samtal. Samt lansera en mjukvara som påminner användaren om hur mycket tid den spenderat på sin smartphone. Kontaktperson: Sonja Sophia Wilhelm +49 1578468749

”Nordea Progress Fund” (Nordea) – en fond som bara innehåller företag som hela tiden förbättrar sin hållbarhetsprestanda. Jämfört med traditionella hållbarhetsfonder som innehåller de företag som redan har högst hållbarhetsrating. Spararna ska kunna se hur fonden går från ”grå till grön”. Kontaktperson: Andreas Lennartson 072-30 19 646