Ny undersökning: ineffektiva miljökrav vid upphandling

Den nya upphandlingslagen ger nya möjligheter och skyldigheter att ställa miljökrav på tredjepartscertifiering vid upphandling. Men idag är kunskapsnivån för låg om vilka miljökrav som ger hållbara produkter.

På uppdrag av  Miljömärkning Sverige, har Visma Commerce  granskat upphandlingar av städ- och tryckeritjänsterInom dessa områden finns såväl varor som själva tjänsten märkta med Svanen.

Miljömärkning innebär en granskning av produkten utifrån ett helhetsperspektiv där till exempel energi- och kemikalieanvändning begränsas av tuffa gränsvärden. Men de undersökta upphandlingarna visar att det ofta ställs mer övergripande miljökrav på själva företagen och inte på produkterna i sig. Här nämns till exempel ISO-certifiering ofta, eller att företagen bara ”ska ha en miljöpolicy”. Det ger ingen garanti för att produkten i sig är ett bra val för miljö och hälsa:

Förlorare är miljön och skattebetalarna när det inte ställs mer stringenta krav.  Idag finns ett brett utbud av hållbara produkter på marknaden att välja bland.  Offentlig sektor omsätter 600 miljarder kronor/år så det är viktigt att ställa om till mer hållbara inköp, som kan bidra till att Sverige når miljö- och klimatmål, säger Cecilia Ehrenborg Williams, vice vd Miljömärkning Sverige.

Enligt undersökningen kräver upphandlarna i genomsnitt Svanenmärkning i tre av tio upphandlingar i bägge branscherna.

- Att det inte är en högre siffra tror vi delvis beror på att det finns myter som gör att vissa upphandlare upplever att det är ineffektivt, krångligt och dyrt att ställa krav på  miljömärkning. Vi arbetar för att förändra den bilden bland annat genom ModUpp2020, som vi driver tillsammans med andra erkända tredjepartscertifieringar för miljö- och social hållbarhet, säger Cecilia Ehrenborg Williams.

Ambitionen att ställa miljökrav finns, även om de krav som ställ ej är tillräckligt effektiva.

För städbranschen förekom miljökrav i 90 % av upphandlingarna, för tryckeribranschen i 58%.

- Det visar att vi har ansvarsfulla politiker och tjänstemän som vill använda upphandling för att nå miljömål. Men de behöver vägledning om vilka verktyg som är mest effektiva. Vi har också stora förhoppningar på Upphandlingsmyndigheten som ska ge stöd för en hållbar upphandling, säger Cecilia Ehrenborg Williams.

För kommentarer: Cecilia Ehrenborg Williams, 070-723 72 36.  Pressansvarig Miljömärkning Sverige: Anna Norberg 0762 -62 54 90

Om undersökningen:

Miljömärkning Sverige gav Visma Commerce i uppdrag att granska upphandlingar inom städ- och tryckeribranschen. Syftet med undersökningen var att få bättre kunskap om vilka miljökrav som ställs. Period som granskats: 2015-01-01 till 2015-03-31. Rapport klar juni 2016.

Frågor i undersökningen: Hur ofta hänvisas till Svanen och EU-blomman i förfrågningsunderlag?  Hur ofta ställs miljökrav på produkter?  Vilka verkar vara de vanligaste miljökraven.

Information extraherades utifrån ovanstående frågeställningar ur 121 stycken upphandlingar inom städ- branschen, och 101 stycken upphandlingar inom tryckeribranschen. Visma Commerces projektgrupp har manuellt läst igenom samtliga upphandlingars förfrågningsunderlag efter att ha säkerställt att endast relevanta upphandlingar inkluderats.

I snitt för båda branscherna hänvisas till Svanen i tre av tio av upphandlingar.

För städbranschen förekom miljökrav i 90 % av upphandlingarna, för tryckeribranschen 58 %.

Slutsats: Nivån på miljökraven som ställts är för låg. Miljökraven innehåller allt från tydliga krav på tredjepartscertfiering som Svanen, EU-blomman och Bra Miljöval(Naturskyddsföreningen) till en allmän hänvisning till ”svensk miljölagstiftning”, certifiering från ISO 14 001 eller skriftlig dokumentation att leverantören har egen miljöpolicy/miljöledningssystem.

Om Svanen: Svanen är Nordens officiella miljömärke. Svanen har ett livscykelperspektiv och ställer höga miljökrav, som revideras kontinuerligt. Det gör det enkelt för konsumenter att välja de miljömässigt bästa produkterna. Svanen är också ett verktyg för företag som vill bidra till arbetet för ett hållbart samhälle. Miljömärkning Sverige AB ansvarar för Svanen och EU:s motsvarighet EU-Blomman. Läs mer på www.svanen.se