Paradigmskifte för upphandling

Initiativtagarna till  #ModUpp2020 besökte civilminister Ardalan Shekarabi för att diskutera hur upphandling kan bli ett effektivt verktyg för hållbar utveckling. Offentlig upphandling omsätter 600 till 900 miljarder kronor årligen.

#ModUpp2020 uppmanar offentlig sektor att anta målet att 50 % av alla upphandlade produkter ska vara märkta med tredjepartscertifierade miljö- och sociala hållbarhetsmärkningar år 2020.

– Vi ser mycket positivt på Ardalan Shekarabis löfte att genomföra ett paradigmskifte med offentlig upphandling i syfte att utveckla såväl offentlig sektor som samhället i stort. Ministern bjöd in oss att vara delaktiga i detta arbete, något vi såklart gärna är. Det är hög tid att agera för att vi ska kunna nå nationella miljömål, klimatmål och globala fattigdomsmål, säger Cecilia Ehrenborg Williams, vice vd Miljömärkning Sverige.

– Vi tredjepartscertifieringar är resurseffektiva verktyg för att ställa hållbarhetskrav på olika produktkategorier. Tillsammans representerar vi en bredd av miljömässiga och sociala hållbarhetskrav, sakkunskap och spårbarhet, säger Cecilia Ehrenborg Williams.

Ardalan Shekarabi (s) och regeringen har redan tagit ett antal initiativ för att ge upphandling en mer strategisk roll i Sverige. En nationell upphandlingsstrategi och en ny Upphandlingsmyndighet som ska ge stöd och synlighet åt upphandling och bidra till samhällspolitiska mål såsom sysselsättning, hållbar tillväxt och innovation. Senare i år kommer även en ny upphandlingslag (implementering av ett EU-direktiv) vars syfte är att synliggöra ansvaret för offentlig sektor att ställa miljömässiga och sociala hållbarhetskrav. Samt att förenkla för den enskilde upphandlaren.

På plats för #ModUpp2020 fr v på bilden: Gabriella Blomgren, marknadschef TCO Development, Magdalena Streijffert, generalsekreterare Fairtrade, Staffan Carlberg, kundansvarig KRAV, Cecilia Ehrenborg Williams, vice vd Miljömärkning Sverige (Svanen och EU Ecolabel), David Gunnarsson, ställföretr. avdelningschef, Bra Miljöval (Naturskyddsföreningen), Christoph Mathiesen, verksamhetsledare Marine Stewardship Council, MSC.