Populär globalfond klarar Svanens krav

Fonden Didner&Gerge Global har nu klarat Svanens krav för fonder och fondbolaget får på Fondvalsdagen motta licensbevis av finansmarknadsminister Per Bolund.  Överlämnandet sker vid Svanens valstuga efter en debatt där Per Bolund (MP) möter Martin Åhdal (C), chefsekonom, om finansmarknadens ansvar för en hållbar utveckling.

Onsdag: Fondvalsdagen 21/2, kl 10.30-11.

Plats: Svanens valstuga, Norrmalmstorg.

Totalt finns det nu 14 Svanenmärkta fonder på marknaden så 41 miljarder SEK omfattas därmed av Svanens krav. Fonden Didner&Gerge Global har 7 miljarder i sin fondportfölj och är en populär globalfond på Premiepensionsmyndighetens fondtorg.

Även Stephanie Gabrielsson från Skandia finns på plats och får ta emot licensbevis för företagets tredje Svanenmärkta fond Skandia Hållbar.

Svanens krav fokuserar på att ej hållbara företag ska väljas bort, hållbara företag ska välja in och på öppenhet och dialog med spararna om fondens innehav.  Aktiefonden Didner & Gerge Global   investerar i företag i hela världen med långsiktigt ägande och hållbara affärsmodeller:

– Vi är mycket stolta över att Globalfonden nu är Svanenmärkt. Vi arbetar alltid med en hård sållning av de bolag vi väljer att investera i och vi ser en tydlig avkastningsmöjlighet i att inkludera hållbarhet i bolagsanalysen. För oss är god hållbarhet en självklar del i en god företagskultur, säger Helena Hillström, vd på Didner&Gerge.

– Med Svanenmärket vägleds nu spararen om vilka fonder som klarar tuffa hållbarhetskrav och som har potential att påverka företagande i en mer hållbar riktning. Det är mycket glädjande att vi redan fått med oss en så kraftfull aktör som Didner&Gerge på resan mot en grönare finansmarknad, säger Ragnar Unge, vd  på Miljömärkning Sverige.

– Svanenmärkta fonder blir ett viktigt komplement till den lagstiftning som regeringen nyligen beslutat om som innebär att alla fonder ska redovisa om och hur de arbetar med hållbarhet. För alla sparare ska det vara lätt att göra rätt, hållbara fonder är både bra för vår planet och ger pengar i plånboken, säger Per Bolund, konsument- och finansmarknadsminister (MP).

Läs mer om Fondvalsdagen och #Fondvalet

För kommentarer:

Helena Hillström, vd på Didner&Gerge,tel 018-64 05 43.

Ragnar Unge, vd på  Miljömärkning Sverige, mobil 070- 832 32 25.

Anna Norberg
08-55 55 24 13
anna.norberg@svanen.se
Om Svanen och EU Ecolabel: Svanen är Nordens officiella miljömärke och EU Ecolabel är EU:s. Miljömärkning Sverige AB arbetar på uppdrag av regeringen för att vägleda konsumenter till de miljömässigt bästa produkterna. Produkterna lever upp till hårda miljö- och hälsokrav, som fastställs av en oberoende tredje part och skärps kontinuerligt. Svanen och EU Ecolabel är också verktyg för företag som vill bidra till arbetet för ett hållbart samhälle. Läs mer på www.svanen.se