Släck lampan, tänd ett Svanenmärkt ljus för klimatet

Om alla ljus i Sverige vore miljömärkta skulle vi spara in 53 000 ton fossilt CO2, vilket motsvarar utsläppen från 15 000 bilar. Svanenmärkta stearinljus innehåller stearin istället för paraffin, som ger ett tillskott av koldioxid och orsakar växthuseffekt och klimatproblem.

-  Att välja Svanenmärkta ljus är ett enkelt sätt att minska din miljöbelastning. Idag finns det 8 500 Svanenmärkta varor och tjänster att välja på i Norden, så både som privatperson och som företag kan du vara med och göra skillnad med medvetna val, säger Petra Schagerholm, ansvarig för Svanens nätverk för inköp med omtanke.

På Earth Hour lördag 31 mars arrangerar Svanen tillsammans med Hilton Stockholm Slussen, Svanenmärkt hotell, en konsert med Wille Craaford. Fri entré. Baren lyses upp av Svanenmärkta ljus från tillverkaren Delsbo Candle. Tid: 20.30-21.30.

För mer information: Petra Schagerholm, Miljömärkning Sverige 0707- 55 97 77.

Bild bifogas.

Snabbfakta

Citat

Att välja Svanenmärkta ljus är ett enkelt sätt att minska din miljöbelastning. Idag finns det 8 500 Svanenmärkta varor och tjänster att välja på i Norden, så både som privatperson och som företag kan du vara med och göra skillnad med medvetna val