Svanen tar helhetsgrepp på den nordiska konsumenten

Nordisk Miljömärkning presenterar en ny rapport som tar ett helhetsgrepp om de nordiska konsumenternas beteende och belyser viktiga frågor. Vilka drivkrafter finns? Hur påverkas de individualistiska nordborna av ”eco-llectivism”? Vilka är konkurrensfördelarna för företagen med hållbar affärsutveckling? Kan buycotting göra större nytta än boycottning?

Syftet med rapporten ”Sustainable consumerism in the Nordics” är att bistå företag med värdefulla insikter om nordiska konsumenters beteende och behov vad gäller  hållbarhet.

- Med den här rapporten vill vi hjälpa våra kunder, intressenter och partners att greppa tidsandan, ligga steget före och förstå hur konsumenter i Norden resonerar kring hållbar konsumtion. Tillsammans med bästa möjliga partners har vi grävt djupare i konsumenters beteenden och framtida utmaningar. Vi har pratat med visionärer och experter från ett stort antal områden, säger Christian Quarles van Ufford, marknads- och kommunkationschef Miljömärkning Sverige

Några viktiga insikter från den nordiska konsumentundersökningen:

• 2 av 3 konsumenter tror att vi går mot en miljömässig katastrof om vi inte ändrar våra konsumtionsmönster snabbt.
  • 7 av 10 konsumenter tycker inte att deras val är så miljömässigt hållbara som de skulle önska.
  •  6 av 10 konsumenter tycker att deras konsumtion kan göra skillnad och leda till en positiv förändring.
  • Mer än hälften av konsumenterna tycker att individen har största ansvaret för att skydda miljön

Några av rapportens hållbarhetsprofiler:

• Vincent Stanley , head of Philosophy på Patagonia
  • Per Espen Stoknes, psykolog och politiker
  • Katarina Graffman, antropolog & Jacob Östberg, professor Stockholms universitet
  • Per Bolund, finansmarknads- och konsumentminister i Sverige
  • Sigrid Barnekow, chef för Mistra Future Fashion

Tillsammans med Prime/United Minds har Nordisk miljömärkning undersökt konsumenters beteende för att se vad som kan inspirera fler till fler hållbara beslut. Rapporten består dels av en kartläggning av nordiska konsumenters beteende med färsk statistik ”The Nordic Swan Ecometer 2018”. Dels av djupintervjuer med politiker, beteendevetare, affärsgurus, forskare för att få en mer omfattande förståelse för drivkrafter och trender och bidra till insikter för lösningar och affärsmöjligheter.

Rapporten i Almedalsversionen finns att ladda ner här:

För kommentarer: Christian Quarles van Ufford, marknads- och kommunikationschef Miljömärkning Sverige, mobil 070-729 73 78, christian.quarles@svanen.se

Pressbilder bifogas.

Anna Norberg
08-55 55 24 13
anna.norberg@svanen.se
Om Svanen och EU Ecolabel: Svanen är Nordens officiella miljömärke och EU Ecolabel är EU:s. Miljömärkning Sverige AB arbetar på uppdrag av regeringen för att vägleda konsumenter till de miljömässigt bästa produkterna. Produkterna lever upp till hårda miljö- och hälsokrav, som fastställs av en oberoende tredje part och skärps kontinuerligt. Svanen och EU Ecolabel är också verktyg för företag som vill bidra till arbetet för ett hållbart samhälle. Läs mer på www.svanen.se