Svanenmärkt byggande har ökat med 34 %

Kurvan stiger fortsatt uppåt för byggande med Svanenlicens. Antalet boende-enheter under uppförande har ökat från 4 981 stycken till 6 690 stycken från år 2016 till år 2017. Det innebär en ökning med 34 % av antalet boende-enheter.

Den boendeform som ökar mest är antalet bostadsrätter under uppförande.

– Intresset är stort och en bidragande orsak är att vi är den enda konsumentmärkningen för bostäder. Svanen känns igen av 96 % av alla svenska konsumenter, säger Elinor Holén, husexpert på Miljömärkning Sverige.

Allt fler bor Svanenmärkt idag i Sverige. Antalet färdigbyggda boendeenheter  har ökat med 54 % det senaste året. Här kan du se  statistik

– Främsta anledningen till att intresset växer för Svanenmärkt byggande är att vi ställer hårda krav som driver marknaden framåt, säger Elinor Holén.

Byggmaterial och kemiska produkter har kontrollerats; från det trä som används i takstolarna till spacklet i badrummet. Byggnaden ska leva upp till tuffa krav på låg energianvändning.   Kontroll görs på plats innan huset är godkänt. Kraven skärps kontinuerligt och då måste företag som har licens ansöka på nytt för att få använda Svanenmärket. Det går att Svanenmärka småhus, flerbostadshus, förskolor och skolor samt renovering.

På Svanens huskarta kan du se var i Sverige och i Norden det byggs. Med "boende-enheter" avses en villa/ ett radhus/ en lägenhet/ en förskola. Storleken kan variera väsentligt.

För kommentarer: Elinor Holén, husexpert på Miljömärkning Sverige, 08-55 55 24 38elinor.holen@svanen.se

Pressansvarig Miljömärkning Sverige: Anna Norberg, 0762-62 54 90.

Om Svanen: Svanen är Nordens officiella miljömärke. Svanen har ett livscykelperspektiv och ställer höga miljökrav, som revideras kontinuerligt. Det gör det enkelt för konsumenter att välja de miljömässigt bästa produkterna. Svanen är också ett verktyg för företag som vill bidra till arbetet för ett hållbart samhälle. Miljömärkning Sverige AB ansvarar för Svanen och EU:s motsvarighet EU-Blomman. Läs mer på www.svanen.se