Svanenmärkta ljus på graven

Lagom till allhelgonahelgen lanserar Refillsystem AB världens första Svanenmärkta gravljus. Ljusen ingår i företagets system av påfyllningsbara ”ljuspuckar”.

Snart är det dags att tända ljus och tänka lite extra på de nära och kära vi förlorat. Under allhelgonahelgen förbrukas stora mängder gravljus. De är visserligen vackra, men inte alla av dem är särskilt bra för miljön.

– Att tända ett ljus på graven till en förlorad vän eller släkting är en fin tradition. Därför känns det extra bra att det nu finns ett miljömärkt alternativ som uppfyller våra tuffa krav, säger Eva-Lotta Lindholm, ansvarig för ljus på Miljömärkning Sverige.

Till det Svanenmärkta gravljuset hör en lykta som återanvänds och som fylls på med nya ljusrefillers (ljuspuckar). Själva ljusen, som är de som är Svanenmärkta, består av 100 % stearin. Stearin är en förnybar råvara som, till skillnad från den oljebaserade produkten paraffin, har en liten klimatpåverkan. Svanen ställer dessutom krav på att ljusen ska avge minimalt med miljö- och hälsoskadliga ämnen samt att de är av god kvalitet.

– Vårt refillkoncept med gravljuslykta/kopp är väldigt enkelt att hantera, koppen delas   i två delar och eventuella ljusrester lossnar väldigt lätt genom att trycka lite på cylindern. Vi ser stora miljöfördelar med vårt miljömärkta koncept och är väldigt glada att ytterligare tydliggöra vår starka miljöprofil, säger Ronny Hjelm, VD på Refillsystem AB.

Gravljusen är helt nya på marknaden och finns till exempel att köpa hos Hemtex.

På reluminus.se finns mer information om ljusen.

Läs mer om Svanens krav på ljus.

Kontakt:

Ronny Hjelm, VD Refillsystem, ronny@refillsystem.se eller 070-640 96 76.

Cecilia Wilhelmsson, Miljömärkning Sverige, cecilia.wilhelmsson@svanen.se eller 072-234 90 45

Om Svanen: Svanen är Nordens officiella miljömärke. Svanen har ett livscykelperspektiv och ställer höga miljökrav, som revideras kontinuerligt. Det gör det enkelt för konsumenter att välja de miljömässigt bästa produkterna. Svanen är också ett verktyg för företag som vill bidra till arbetet för ett hållbart samhälle. Miljömärkning Sverige AB ansvarar för Svanen och EU:s motsvarighet EU-Blomman. Läs mer på www.svanen.se