Bodil Ceballos: EU måste jobba mer intensivt med demokratin i Turkiet

EU bör fördjupa förhandlingarna om Turkiets EU-medlemskap genom att inleda överläggningar om mänskliga rättigheter. Det säger EU-parlamentet i en resolution som antogs idag.

Europaparlamentet antog i dag sin årligen återkommande resolution om Turkiets framsteg i anslutningsförhandlingarna med EU. Europaparlamentet signalerar att det nu finns ett behov av att jobba mer intensivt för att stärka demokratin och de mänskliga rättigheterna i Turkiet och föreslår därför att förhandlingar startar om bl.a. mänskliga rättigheter.

- Europaparlamentet välkomnar också i sin resolution valutgången i Turkiet i söndags. De demokratiska krafterna gick framåt och det finns gott hopp om förändringar. EU måste nu ta tillfället i akt och göra mer för att aktivt stödja de demokratiska krafter i Turkiet som gör sig redo för att ta plats i parlamentet, säger Bodil Ceballos, Europaparlamentariker för Miljöpartiet de gröna och gröna gruppens ansvariga för Turkiet.

- Anslutningsförhandlingarna med EU är en viktig plattform för demokratiska reformer och vi har ett ansvar att stötta de reformvänliga krafterna i arbetet för att öka respekten för de mänskliga rättigheterna, samt rättsväsendets och medias oberoende, säger Ceballos.

Carita Pettersson, Pressekreterare, + 32 472 764201