Bodil Valero (MP): Gränskontroller får inte bli det nya normala

EU-parlamentet har idag röstat om att inleda trepartsförhandlingar om nya regler för gränskontroller i EU.

EU-parlamentet kommer att driva på för att tillfälliga gränskontroller inte får pågå längre än ett år. Bodil Valero (MP) ansvarar för frågan för gröna partigruppens räkning.

- Gränskontrollerna får inte bli det nya normala. Det är anmärkningsvärt att vissa partier håller fast vid gränskontroller fastän det saknas skäl till att förlänga dem ytterligare. Det får vara slut på symbolpolitiken som hotar allas vår fria rörlighet, säger Bodil Valero.

Bakgrunden till lagförslaget är att flera medlemsländer inklusive Sverige införde gränskontroller i samband med att många flyktingar kom till EU 2015. Länderna menade att flyktingarna utgjorde ett allvarligt hot mot rikets säkerhet och allmän ordning. Enligt nuvarande regler får man bara införa gränskontroller för sex månader i taget och de får inte förlängas mer än tre gånger, till maximalt två år.

Men flera EU-länder har förlängt gränskontrollerna bortom tvåårsperioden, med hänvisning till nya skäl, t ex risken för terrorism. Sverige hänvisar till hot mot säkerhet och ordning, utan att förklara vilka dessa hot är.

Eftersom medlemsländerna bröt mot reglerna förslog EU-kommissionen i september 2017 att reglerna skulle ändras så att medlemsländerna får möjligheter till tillfälliga gränskontroller på upp till fem år.

EU-parlamentets förhandlingsposition finns att läsa här: (http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+REPORT+A8-2018-0356+0+DOC+XML+V0//SV&language=SV).

För frågor och ytterligare kommentarer:

Aleksandra Eriksson

Miljöpartiet i Europaparlamentet

Aleksandra.Eriksson@europarl.europa.eu

www.mp.se/eu

Nu. Klimatet kan inte vänta.