Bodil Valero (MP): Ingen ska behöva riskera livet för att få söka asyl

I dag har EU-parlamentet röstat med bred majoritet om att inrätta ett system för humanitära visum på EU-nivå för tredjelandsmedborgare. Förslaget innebär att asylsökande kan söka visum på ambassader och konsulat utanför EU för att lagligt kunna resa till det aktuella landet och där söka asyl. EU-kommissionen behöver nu återkomma med ett lagförslag i frågan.

-          Ingen ska behöva riskera livet för att få söka asyl. Vi behöver säkra och lagliga vägar för flyktingar att ta sig till EU. Ett gemensamt EU-system för humanitära visum är ett steg i rätt riktning, säger Bodil Valero, EU-parlamentariker och ansvarig för frågan i den gröna partigruppen (MP).

I förslaget till humanitära visum föreslås också att det så kallade transportörsansvaret avskaffas i EU.

-          Det är glädjande att EU-parlamentet vill avskaffa transportörsansvaret, vilket vi i gröna partigruppen har drivit på för i flera år. Transportöransvaret gäller inte personer som har rätt till asyl men för att slippa höga böter har flygbolagen satt i system att vägra transportera alla personer som saknar giltiga identitetshandlingar eller visum, säger Bodil Valero.

Aleksandra Eriksson

Miljöpartiet i Europaparlamentet