Bodil Valero (MP) om kriminalisering av humanitär hjälp till migranter

Idag har EU-parlamentet röstat om kriminalisering av humanitär hjälp till migranter. Parlamentets rättsliga utskott (LIBE), där EU-parlamentariker Bodil Valero (MP) sitter, har tagit fram riktlinjer till medlemsländerna om hur de kan förtydliga sina lagar så att personer som hjälper flyktingar av humanitära skäl slipper dras inför rätta.

EU-parlamentariker Bodil Valero (MP) kommenterar:

- Rättegångarna mot personer och organisationer som hjälper flyktingar under förevändning att de håller på med människosmuggling är en parodi på rättvisan. De sätter avskräckande exempel för dem som hjälper människor i nöd. Jag vill inte bo i ett land där medmänsklighet kriminaliseras. Idag har ledamöterna gjort det vi kan för att hjälpa medlemsländerna att undvika sådana situationer.

Bakgrund:

Under ett
 direktiv från 2002 är EU-länderna skyldiga att införa lagar som straffar hjälp till olaglig inresa, transitering och vistelse.

EU-parlamentet vill att medlemsländerna förtydligar att dessa lagar inte kan användas mot hjälporganisationer och individer som hjälpt till på grund av humanitära skäl. Humanitära skäl bör uttryckligen skrivas in som ett undantag i nationella lagar. Parlamentet vill även att EU-kommissionen lägger fram dessa riktlinjer till medlemsstaterna för att skapa tydlighet och enhetlig tillämpning.

Ledamöterna vill också att EU-länderna lämnar uppgifter om hur många personer som har arresterats för att de hjälpt migranter.