Bodil Valero (MP) om politiska fångar i Katalonien

EU-parlamentariker Bodil Valero (MP) om att fem självständighetspolitiker frihetsberövats i Katalonien under fredagen.

- Än en gång ser vi hur Spaniens domstolsväsende utnyttjas för Mariano Rajoys politiska syften. EU har högljutt kritiserat politiseringen av domstolar i Polen men står och ser på när personer som inte begått brott förpassas bakom lås och bom i Spanien.

- Spaniens brottsbalk säger att man kan bara åtalas för uppror om våld varit inblandat. Men den katalanska självständighetsrörelsen, såväl civilsamhället som politiker, har alltid varit helt fredliga. Det enda våldet kom från den spanska polisen under folkomröstningen 1 oktober där 893 personer skadades.

- EU måste gå in och medla i denna konflikt, som annars hotar att lamslå Spanien för lång tid framöver.

Bakgrund:

Under fredagen fängslades fem självständighetspolitiker, varpå antalen politiska fångar från Katalonien numera uppgår till nio.

De häktare - presidentkandidaten Jordi Turull, det tidigare parlamentets talman Carme Forcadell och tre ministrar från den tidigare katalanska regeringen, Raül Romeva, Josep Rull och Dolors Bassa,- riskerar upp till 30 år bakom lås och bom och är formellt anklagade för påstått våldsamt uppror i och med att de organiserade en folkomröstning 1 oktober och stod bakom en självständighetsförklaring.

FN:s kommitté för mänskliga rättigheter har under fredagen uppmanat Spanien att säkra politiska rättigheter för Jordi Sánchez, ordförande för Assamblea Nacional Catalana, som suttit fängslad sedan 1 oktober 2017.

Bodil Valero befinner sig i Spanien, där hon under torsdagen mottog regionen Kastilien La Manchas pris för skydd av vatten som tilldelats EU-parlamentets utskott för framställningar.

Aleksandra Eriksson

Miljöpartiet i Europaparlamentet