”Bra om EU går in för att förbjuda onödiga engångsartiklar av plast”

– Det är bra om EU går in för att förbjuda onödiga engångsartiklar av plast. Vi måste ta oss ur det osunda plastberoendet. Så kommenterar EU-parlamentariker Linnéa Engström (MP) EU-kommissionens plastförslag som presenterades idag.

Idag kom EU-kommissionen med förslag på nya EU-regler för att komma åt plastproblemen i unionen. Bland annat föreslår kommissionen ett förbud mot plast i vissa produkter om det finns hållbarare alternativ. Förbudet skulle gälla för t.ex. tops, engångsbestick och tallrikar av plast samt sugrör.

– Det är skrämmande hur mycket plast som används bara någon minut innan det slängs. Ett förbud skulle ge industrin en välbehövlig knuff i ryggen att ta fram hållbarare alternativ, vilket inte är en dag för tidigt, säger Linnéa Engström.

Linnéa Engström, som är vice ordförande i EU-parlamentets fiskeriutskott, understryker vikten av att stoppa plastflödet till haven. Inom EU hamnar uppemot 500.000 ton plast i havet varje år.

– Vi bokstavligen badar i plast. Engångsartiklar av plast hör till de största källorna för plastskräp i haven. Det stör ekosystem och vandrar upp i näringskedjan tills det hamnar i vår mat eller i vår vattenkran, säger EU-parlamentariker Linnéa Engström (MP) som också välkomnar Miljöpartiets förslag på förbud och skatt på engångsartiklar som orsakar nedskräpning.

Pressekreterare Alfons Röblom + 358 40 769 36 36

alfons.roblom@europarl.europa.eu