Brexit en väckarklocka för EU

Rösterna från folkomröstningen om Storbritanniens EU-medlemskap har räknats under natten och prognoserna visar att lämna-sidan vinner med en knapp majoritet. Miljöpartiets EU-parlamentariker Max Andersson beklagar att en viktig allierad för Sverige nu lämnar unionen och menar att det nu blir viktigare än någonsin att ta itu med EU:s demokratiska problem, så att inte fler länder känner att de också måste lämna unionen.

− Jag hoppas att folkomröstningen kan bli en väckarklocka om att EU inte kan fortsätta på samma spår. Utan Storbritannien i EU blir det ännu viktigare att Sverige jobbar aktivt för ett mer demokratiskt EU. Vi har förlorat en viktig allierad, men de reformer som har påbörjats med att stärka de nationella parlamentens befogenheter och icke-euroländers rättigheter måste fortsätta, säger Max Andersson.

Efter en tid av hetsigt och ofta osakligt kampanjande på bägge sidor i folkomröstningen, följer nu en tid av politisk osäkerhet i både Storbritannien och EU.

− Nu är inte läge att göra något överilat eller straffa britterna för deras val. Europa står inför många gemensamma utmaningar och goda relationer med Storbritannien behövs även i fortsättningen för att lösa klimatkrisen, hjälpa flyktingar i nöd och bekämpa terrorism, säger Max Andersson.

Madeleine Nygrund, Pressekreterare, +32 470 037 447