Den nya Östersjöplanen tillåter fortsatt överfiske
En överenskommelse om den första förvaltningsplanen för fisket i Östersjön nåddes sent igår kväll i Bryssel. Beslutet gäller torsk, sill och skarpsill.
Europaparlamentariker Linnéa Engström, vice-ordförande i Europaparlamentets fiskeutskott, är besviken.
- Tyvärr fortsätter överfisket och den här planen innebär inte den förändring som behövs, säger Linnéa Engström. EU-kommissionen svek oss. Kommissionen har inte respekterat principerna för den gemensamma fiskepolitiken.
Linnéa Engström säger att Europaparlamentet kämpade hårt för en ansvarsfull fiskepolitik, som bygger upp fiskebestånden och ger friska hav och ökad lönsamhet i branschen under en lång tid framöver.
- Vi välkomnar att fiskeministrarna nu tar steget in i 20:e århundrandet och att Europaparlamentet lagstiftar om detta tillsammans. Men vi är igen utlämnade åt hoppet att fiskeministrarna kan hålla fingrarna i styr och inte frestas att sätta kvoter som överstiger vetenskaplig rådgivning, säger Linnéa Engström.
Det är första gången de folkvalda i Europaparlamentet haft något att säga till om när det gäller fiskekvoter och att sätta en övre gräns för hur mycket man kan fiska. Tidigare har besluten om fiskekvoter fattats i enrum av enbart av fiskeministrarna. Överenskommelsen måste godkännas av både Europarlamentet och de nationella regeringarna i rådet.
Carita Pettersson, Pressekreterare, + 32 472 764201