”En halv vinst om storföretagens skatteflykt”

EU-parlamentet tog i dag steg i rätt riktning för bättre kontroll av storföretagens verksamhet och skattebetalningar. En majoritet av ledamöterna röstade för så kallad offentlig land-för-land-rapportering, där företagen bland annat måste redovisa var de har anställda och var de betalar skatt. Miljöpartiets EU-parlamentariker Max Andersson hade hoppats att parlamentet skulle gått längre.

- Vi lyckades få igenom en halv vinst om storföretagens skatteflykt. Det är en stor framgång att parlamentet vill att rapporteringen ska vara offentlig och gälla storföretagens verksamhet i alla länder, inte bara inom EU och i skatteparadisen. Det kommer att öka utvecklingsländernas möjlighet att driva in sina rättmätiga skatter, säger Max Andersson.

Däremot är han kritisk till att reglerna endast föreslås gälla företag som omsätter mer än 750 miljoner euro och att höger- och mittengrupperna fick in undantag i regelverket.

- Att ge företag möjlighet till årliga undantag från rapporteringen kan urvattna de nya reglerna. Nu när vi har chansen att stoppa storföretagens skatteflykt drar allianspartiernas grupper i bromsen, säger Max Andersson.

EU-parlamentets position innebär en skärpning av EU-kommissionens ursprungsförslag om regler mot skatteflykt. Nu väntar förhandlingar med medlemsländerna i ministerrådet.

Madeleine Nygrund, Pressekreterare, +32 470 037 447

Taggar: