”En halv vinst om storföretagens skatteflykt”

EU-parlamentet tog i dag steg i rätt riktning för bättre kontroll av storföretagens verksamhet och skattebetalningar. En majoritet av ledamöterna röstade för så kallad offentlig land-för-land-rapportering, där företagen bland annat måste redovisa var de har anställda och var de betalar skatt. Miljöpartiets EU-parlamentariker Max Andersson hade hoppats att parlamentet skulle gått längre.

- Vi lyckades få igenom en halv vinst om storföretagens skatteflykt. Det är en stor framgång att parlamentet vill att rapporteringen ska vara offentlig och gälla storföretagens verksamhet i alla länder, inte bara inom EU och i skatteparadisen. Det kommer att öka utvecklingsländernas möjlighet att driva in sina rättmätiga skatter, säger Max Andersson .

Däremot är han kritisk till att reglerna endast föreslås gälla företag som omsätter mer än 750 miljoner euro och att höger- och mittengrupperna fick in undantag i regelverket.

- Att ge företag möjlighet till årliga undantag från rapporteringen kan urvattna de nya reglerna. Nu när vi har chansen att stoppa storföretagens skatteflykt drar allianspartiernas grupper i bromsen, säger Max Andersson .

EU-parlamentets position innebär en skärpning av EU-kommissionens ursprungsförslag om regler mot skatteflykt. Nu väntar förhandlingar med medlemsländerna i ministerrådet.

Madeleine Nygrund, Pressekreterare, +32 470 037 447

Taggar: