EU-domstolen: Västsahara omfattas inte av handelsavtal mellan EU och Marocko

I dag slog EU-domstolens högsta instans slutligen fast att Västsahara inte omfattas av handelsavtal mellan EU och Marocko. Miljöpartiets EU-parlamentariker Bodil Valero välkomnar domen, som hon menar är en seger för både västsaharierna och för internationell rätt.

− Det här är ett historiskt domslut som bekräftar att Västsahara inte är en del av Marocko och att västsaharierna har rätt till sitt eget territorium och sina egna resurser. Nu gäller det för EU och Marocko att tillämpa domen så snabbt som möjligt och sluta handla med konfliktprodukter från Västsahara, säger Bodil Valero som är vice ordförande i intergruppen för Västsahara i EU-parlamentet.

Marocko ockuperar Västsahara sedan 1975, trots att inget land i världen erkänner Marockos krav på Västsahara. Enligt domstolen kan handelsavtalet mellan EU och Marocko fortgå, så länge det inte omfattar Västsahara.

− Jag hoppas att domslutet också blir en väckarklocka för EU:s medlemsstater att försöka hitta en lösning på Västsaharakonflikten, där västsahariernas rätt till självbestämmande respekteras, säger Bodil Valero.

Handelsavtalet mellan EU och Marocko gäller jordbruks- och fiskeprodukter och ingicks år 2012, men den västsahariska befrielserörelsen Polisario tog fallet till EU-domstolen. EU-domstolens lägre instans, EU-tribunalen, gav Polisario rätt och beslöt i december förra året att delvis ogiltigförklara avtalet, eftersom det innefattar produkter från Västsahara. EU:s medlemsstater i rådet valde att överklaga domen till en högre instans. I september kom det första utlåtandet från den högre instansen i och med generaladvokatens utlåtande. Dagens slutgiltiga dom följer samma linje som det tidigare utlåtandet.

EU-domstolens pressmeddelande:

Madeleine Nygrund, Pressekreterare, +32 470 037 447