EU fortsätter gynna bidragsberoende industrijordbruk

Miljöpartiet beklagar att EU-parlamentet idag missade chansen att göra en nödvändig och radikal reform av jordbrukspolitiken.

– Industrijordbruken gynnas på böndernas och miljöns bekostnad och de katastrofala exportstöden blir kvar. Vi är mycket besvikna, säger Carl Schlyter, EU-parlamentariker för Miljöpartiet de gröna, efter att parlamentet idag röstade om fyra lagförslag för att reformera jordbrukspolitiken.

Runt 40 procent av EU:s budget går till jordbruksstöd. Det handlar om över 500 miljarder kronor om året. Samtidigt orsakar det intensiva jordbruket enorma miljöproblem.

– Nu cementeras bidragsberoendet. Det är väldigt olyckligt. Vi gröna försökte få igenom ett tak för det direkta gårdsstödet på max 100 000 euro per gård och år, men parlamentet röstade för 300 000 euro. Det lägre taket skulle ha gynnat mindre lantbrukare och frigjort 4,8 miljarder euro till en grön omställning, säger Isabella Lövin, EU-parlamentariker för Miljöpartiet.

– Den förgröning av jordbruket som vi arbetar för blev det väldigt lite av. Istället för ekosystemtjänster blir det intensivjordbruk. Vi behöver mer ekologisk och lokal produktion för att främja mångfalden och säkerheten i livsmedelskedjan. Parlamentet sade till och med nej till obligatoriskt växelbruk, vilket gör att man nu kan utarma jordarna med samma gröda år efter år, säger Carl Schlyter.

Exportstöden för EU:s jordbruksöverskott blir kvar.

– Detta är en illojal konkurrens där rika länder bestraffar jordbrukare i utvecklingsländer som aldrig kan konkurrera med EU-producenter som först får direkta subventioner och sedan exportstöd för att dumpa priser i andra länder. Detta är en skandalös politik som borde ha avskaffats för länge sedan, säger Isabella Lövin.

Innan den nya lagen är färdig måste parlamentet och rådet enas om samma text i förhandlingar.

Axel Naver, pressekreterare för Isabella Lövin, +32 491 73 95 56, axel.naver@ep.europa.eu
Marita Pahlén, pressekreterare för Carl Schlyter, 070 675 03 73, marita.pahlen@ep.europa.eu