EU-kommissionen tvingas backa om handelsavtal med Kanada

EU-kommissionen kom i går med ett förslag för hur handelsavtalet mellan EU och Kanada (CETA) ska ratificeras. EU-kommissionen ville ha ett handelsavtal med Kanada som godkänns av enbart EU-parlamentet och ministerrådet. I sitt nya förslag backar man nu och föreslår CETA som ett blandat avtal, vilket innebär att även nationella och regionala parlament involveras.

- Jag välkomnar att kommissionen backar från sin ursprungsplan och nu föreslår en mer demokratisk ratificeringsprocess där även nationella parlament tillåts ta ställning i frågan, säger Max Andersson, EU-parlamentariker (MP)

Förhandlingarna om CETA-avtalet inleddes under 2009 och det färdiga avtalet undertecknades år 2014. Avtalet har kritiserats av samma orsaker som TTIP-avtalet: förhandlingsprocessen är odemokratisk och avtalet riskerar driva storföretagens intressen på bekostnad av människor och miljö.

- Det största problemet med CETA är det investeringsskydd som omfattas av handelsavtalet och möjliggör för stora företag att stämma stater för demokratiska beslut tagna för att skydda människor och miljö, säger Max Andersson, EU-parlamentariker (MP)

Madeleine Nygrund, Pressekreterare, + 32 470 037 447