EU-parlamentariker Jakop Dalunde besöker Skåne

Miljöpartiets EU-parlamentariker Jakop Dalunde besöker Skåne under tre dagar denna vecka för att uppmärksamma grön innovation. Måndag-onsdag kommer han besöka företag som arbetar med bland annat miljöteknik, cirkulär ekonomi och hållbara trafiklösningar samt universiteten i Lund och Malmö.

På måndagen gör Jakop Dalunde studiebesök på industriparken Vera Park i Helsingborg som arbetar med miljöteknik och siktar på att bli det ledande centret för cirkulär ekonomi i Europa. På tisdagen besöker han bland annat företaget Trivector i Lund som arbetar med hållbara trafiklösningar och på onsdagen besöker han Malmö Universitet och företaget Orbital Systems.

– Flera skånska företag ligger i framkant inom hållbart företagande. Förbättrar vi möjligheterna för tågtransporter till Europa har Skåneregionen goda förutsättningar för att bli vägen ut i Europa för grön innovation, säger Jakop Dalunde.

Jakop Dalunde har i EU-parlamentet ägnat sig åt att göra det enklare att resa med tåg inom Europa samt forskning, innovation och energifrågor.

Program:

Måndag 26 mars (Helsingborg)

14.30-16.30 Besök på industriparken Vera Park

19.30-20.30 - Träff med lokala miljöpartister

Tisdag 27 mars (Lund)

9.30-12.00 Besök på Lunds Universitet

13.00-14.00 Besök på K2, Nationellt  Kollektivtrafikcentrum

15.00-17.00 Besök på företaget Trivector

Onsdag 28 mars (Malmö)

9.30-13.00 Besök på Malmö Universitet

13.15-15.15 Studiebesök på Orbital Systems med Sustainable Business Hub

För mer information och möjlighet att träffa Jakop, kontakta: