EU-parlamentet kräver att Dawit Isaak friges

EU-parlamentet antog i dag ett betänkande som fördömer Eritreas systematiska kränkningar av mänskliga rättigheter och som speciellt lyfter upp den fängslade svensk-eritreanska journalisten Dawit Isaaks situation. Miljöpartiets EU-parlamentariker Bodil Valero hoppas att parlamentets ställningstagande kan påskynda Dawit Isaaks frisläppande.

- Dawit Isaak har suttit fängslad utan rättegång i över 15 år för sina åsikters skull. Han har blivit en symbol för kampen för pressfrihet i Eritrea. Vi lever i ovisshet om hur han har det i dag, därför är det så viktigt att vi tar varje möjlighet att uppmärksamma hans fall. Jag är glad över EU-parlamentets tydliga ställningstagande i dag, säger Bodil Valero.

Betänkandet röstades i genom med bred marginal, tvärs över partigränserna.

- Vi fördömer i hårdaste ordalag Eritreas systematiska kränkningar av mänskliga rättigheter och uppmanar Eritreas regering att frige alla samvetsfångar som sitter fängslade i landet. Vi kräver att Dawit Isaak friges, att han får träffa sin familj och sina juridiska ombud och att han kompenseras för sina år i fängelse, säger Bodil Valero.

Madeleine Nygrund, Pressekreterare, +32 470 037 447