EU-parlamentet röstar om handlingsplan mot illegal handel med vilda djur och växter

I dag röstar det rättsliga utskottet i EU-parlamentet om EU-kommissionens handlingsplan för att få stopp på den olagliga handeln med vilda djur och växter. Tjuvjakten på afrikanska elefanter har exploderat de senaste åren och varje år skjuts omkring 30 000 djur. Med den takten kan de afrikanska elefanterna vara utrotade om bara 10 till 15 år. Handeln med elfenben anses omsätta lika mycket som narkotika- och vapenhandeln.

− Det här rör sig om grov organiserad brottslighet. Handeln riskerar i dag leda till att flera arter, som den afrikanska elefanten, utrotas. EU:s medlemsländer måste ta krafttag mot den illegala handeln med vilda djur och växter, säger Miljöpartiets EU-parlamentariker Max Andersson, som sitter i det rättsliga utskottet i EU-parlamentet.

− Det är bra att EU föreslås skärpa arbetet mot illegal handel med vilda djur och växter, eftersom det är här som en stor del av importen passerar, säger Max Andersson, som följer ärendet för den gröna gruppens räkning i EU-parlamentet.

Madeleine Nygrund, Pressekreterare, +32 470 037 447