EU-parlamentet vill se insatser för att skydda kaldéer/assyrier/syrianer från IS attacker

Europaparlamentet uppmanar världssamfundet att skydda de religiösa grupper som attackeras av islamiska staten i Syrien och Irak. Bodil Ceballos (MP) välkomnar den resolution som Europaparlamentet antog idag.

– Mina tankar går till alla dem som drabbats av IS urskiljningslösa våld och till alla dem som just nu oroar sig över att kanske de eller deras anhöriga ska bli nästa offer. Jag vet att många i Sverige, där vi har en stor grupp kaldéer/assyrier/syrianer, lever med en ständig oro över utvecklingen, säger Bodil Ceballos, EU-parlamentariker för Miljöpartiet de gröna och en av de ledamöter som har varit med och skrivit parlamentets resolution.

I somras tömdes staden Mosul och området Nineveslätten i norra Irak på sin ursprungsbefolkning. Stora delar av kulturarvet har raserats. Nu upprepar sig historien i området runt Khabur i Syrien. Mot bakgrund av detta uppmanar nu Europaparlamentet att EU:s utrikestjänst och medlemsländer gör mer för att stödja olika insatser i området.

– EU kan också arbeta för att kaldéer/assyrier/syrianer och andra utsatta grupper ska ges möjlighet att leva i ett fredat område på Nineveslätten så snart det blir praktiskt möjligt. Det som sker idag är brott mot mänskligheten och vi får inte låta det fortgå, säger Bodil Ceballos.

Mer information:
Axel Naver, pressekreterare, 070 719 95 81, axel.naver@mp.se