Generaladvokaten: Handelsavtal mellan EU-Marocko innefattar inte Västsahara

EU-domstolens generaladvokat kom i dag med ett utlåtande kring det omstridda handelsavtalet mellan EU och Marocko. Generaladvokaten hävdar att avtalet inte innefattar Västsaharas territorium, vilket Miljöpartiets EU-parlamentariker Bodil Valero välkomnar.

− Generaladvokatens utlåtande är historiskt och bekräftar det vi alltid sagt. Västsahara är inte en del av Marockos territorium och därför ska inte handelsavtalet mellan EU och Marocko gälla i Västsahara. Västsaharierna har rätt till sitt eget territorium och sina egna resurser. Det betyder att inga konfliktprodukter från Västsahara får säljas i Europa märkta som marockanska produkter, säger Bodil Valero som är vice ordförande i intergruppen för Västsahara i EU-parlamentet.

Hon är också kritisk till att Marocko, som ockuperar Västsahara sedan år 1975, och EU inte rättar sig efter förstainstansens domslut utan fortsätter denna handel i strid med domen.

− Vi vet att fisk och tomater från Västsahara fortfarande säljs i Europa som marockanska. EU-kommissionen och medlemsstaterna måste agera för att få ett stopp på det. Vi kan inte tala om västsahariernas rätt till självbestämmande om vi samtidigt tillåter Marocko sälja deras resurser. Jag hoppas att den slutliga domen följer samma linje, säger Bodil Valero.

Handelsavtalet mellan EU och Marocko gäller jordbruks- och fiskeprodukter och ingicks år 2012, men den västsahariska befrielserörelsen Polisario tog fallet till EU-domstolen. Domstolens lägre instans, EU-tribunalen, gav Polisario rätt och beslöt i december förra året att delvis ogiltigförklara avtalet, eftersom det innefattar produkter från Västsahara. EU:s medlemsstater i rådet valde att överklaga domen till en högre instans. Dagens utlåtande från generaladvokaten är det första utlåtandet från den högre instansen och ger en fingervisning om vad den slutgiltiga domen, som väntas i vinter, kommer att bli.

Madeleine Nygrund, Pressekreterare, +32 470 037 447