Glädjande att Marrakechavtalet träder i kraft

Nu i veckan har Marrakechavtalet om bättre tillgång till böcker för synnedsatta ratificerats av Guatemala, Ecuador och Kanada. Det betyder att tillräckligt många länder har ratificerat avtalet för att det ska träda i kraft om tre månader. Miljöpartiets EU-parlamentariker Max Andersson, som ansvarar för Marrakechavtalet i EU-parlamentet, välkomnar avtalet och hoppas att EU-länderna snarast följer efter.

− Det är glädjande att Marrakechavtalet äntligen kan träda i kraft. Avtalet kommer att förbättra livet för miljoner blinda och synnedsatta när upphovsrätten för talböcker luckras upp. Det kommer nu att bli lättare att sprida litteratur och studiematerial i talboksformat över gränserna, säger Max Andersson.

Det krävs att minst 20 länder ratificerar avtalet för att det ska träda i kraft. EU har redan undertecknat avtalet och det finns ett starkt stöd för avtalet i EU-parlamentet, men ratificeringsprocessen har hittills bromsats upp i ministerrådet.

− Nu är det dags att bromsklossarna bland EU:s medlemsländer ger med sig, så att även vi kan ratificera avtalet. Det är synd att EU inte är med från början när avtalet träder i kraft, men jag hoppas att ministerrådet nu agerar så snabbt som möjligt, säger Max Andersson.

Madeleine Nygrund, Pressekreterare, +32 470 037 447

Taggar: