Luxleaks-domen en bedrövlig signal mot visselblåsare

I dag kom domen mot de tre personer som avslöjade Luxleaks-skandalen för ett par år sedan. Domstolen dömde de två visselblåsarna som läckt dokument till villkorliga fängelsestraff och böter, men journalisten som publicerade materialet frikändes. Miljöpartiets EU-parlamentariker Max Andersson beklagar domen.

− Domen är ett bedrövligt beslut mot visselblåsare. Personerna som avslöjade Luxleaks-skandalen har bidragit till att göra företagsbeskattning mer transparent, och nu blir de dömda till villkorligt fängelse. Det skickar helt fel signaler, säger Max Andersson.

Journalisten Edouard Perrin och två anställda på revisionsfirman PwC, Antoine Deltour och Raphaël Halet, stod åtalade för att ha avslöjat uppgifter om stora internationella företags skattefördelar i Luxemburg. Deltour dömdes till 12 månader villkorligt fängelse och Halet till 9 månader villkorligt.

− Det är inte rätt att de som har agerat för allmänhetens bästa blir dömda och att de stora företagen går fria. Det borde vara en grundläggande rättighet att avslöja oegentligheter på jobbet. Detta visar hur viktigt det är med ett heltäckande skydd för visselblåsare, säger Max Andersson.

Avslöjandet har varit till grund för EU-parlamentets arbete med att göra företagsbeskattning mer transparent. EU-kommissionen har presenterat ett lagstiftande förslag där företag måste redovisa sina siffror, land för land. Det nya direktivet planeras vara klart under de närmaste två åren. Parallellt med detta arbetar den gröna gruppen med ett lagförslag om skydd för visselblåsare på EU-nivå.

Madeleine Nygrund, Pressekreterare, +32 470 037 447