Max Andersson: Förslag till ny vallag i EU ökar avståndet mellan väljare och valda

Idag röstar ledamöterna i EU-parlamentet om ett förslag att ändra EU:s vallag. Avsikten är bland annat att göra det enklare för människor att rösta och att valen till EU-parlamentet ska organiseras bättre. Men förslaget innehåller även flera kontroversiella moment, såsom höjda partispärrar och transnationella listor.

Max Andersson, EU-parlamentariker för Miljöpartiet, är kritisk till förslaget om obligatorisk spärr till EU-parlamentet. Förslaget innebär att det blir omöjligt för de mindre partierna att bli invalda i EU-parlamentet, menar Andersson.

- Det är ett  uppenbart försök från de största partierna att komma över de små partiernas mandat. Det handlar om miljoner väljare som inte längre kommer att kunna bli representerade, säger Max Andersson.

EU-parlamentet kommer också att rösta om att införa särskilda transnationella listor i valen till EU-parlamentet. Det innebär att man skapar en valkrets som omfattar hela EU, samtidigt som medlemsländer som Sverige får färre ledamöter i parlamentet.

- Transnationella listor skulle öka avståndet mellan väljare och invalda. Listorna fråntar väljarna makt och försämrar demokratin, säger Max Andersson.

Carita Pettersson, Pressekreterare, + 32 472 764201