Max Andersson: Försvara nätneutraliteten

Report this content

EU-parlamentet röstade idag om den digitala inre marknaden i en omröstning som bland annat behandlade roamingavgifterna och den så kallade nätneutraliteten. Max Andersson, EU-parlamentariker för Miljöpartiet, varnar för konsekvenserna.

- Det förslag som nu godkändes undergräver nätneutraliteten och riskerar att försämra nätanvändningen för dagens användare. Man kan få betala mer för något som fungerar sämre. Vi måste värna om ett öppet internet där företag och människor behandlas lika, säger Max Andersson.

Om nätneutraliteten begränsas blir det exempelvis möjligt för företag som Youtube att begränsa hastigheten för gratisanvändare och ge betalande användare snabbare uppkoppling.

– Grundprincipen borde vara att all internettrafik ska behandlas lika. Det får inte bli så att småföretag och nya tjänster tvingas betala extra för att människor ska kunna använda dem, understryker Max Andersson,  EU-parlamentariker för Miljöpartiet.

Det finns redan beslut om att avveckla roamingavgifterna fram till 2018. Det nya förslaget öppnar dock upp för att företag kan fortsätta ta ut extra avgifter för mobilanvändning utomlands, men under annat namn.

- Gröna gruppen i parlamentet hade stora förhoppningar på att vi skulle få bukt med missbruket av roamingavgifter, men som det nu ser ut finns det risk att det fortsätter under andra former, säger Max Andersson.

Kontakt:

Max Andersson: +46 70779 00 22

Patricio Ruiz Veragar: +46 73 712 91 10

Carita Pettersson, Pressekreterare, + 32 472 764201