Max Andersson: Malmström borde skrota ISDS

Idag presenterade EU:s handelskommissionär Cecilia Malmström ett reviderat förslag på den kontroversiella tvistlösningsmekanismen ISDS som kommer ingå i handelsavtalet TTIP. TTIP förhandlas just nu mellan EU och USA.

Miljöpartiets EU-parlamentariker Max Andersson är starkt kritisk till TTIP och ISDS.

– Det nya förslaget innehåller några steg framåt, men det är långtifrån tillräckligt. Risken är stor att det är mer av ett namnbyte än en reell förändring. ISDS borde skrotas i sin helhet, säger Max Andersson.

Den kontroversiella tvistlösningsmekanismen ISDS har fått massiv kritik från fackföreningar, miljöorganisationer och forskare. Det nya förslaget innehåller förändringar när det gäller bland annat insyn och dömande juristers kvalifikationer. Men Max Andersson menar att de grundläggande problemen när det gäller rätten att reglera och att risken att systemet kan missbrukas kvarstår.

– Cecilia Malmström har inte lyckats förklara varför den här typen av investeringsskydd behövs mellan utvecklade rättstater. Bara för några dagar sedan erkände hon att det saknas belägg för att liknande investeringsskydd ökar mängden utländska investeringar, påpekar Max Andersson.

Det här förslaget är Kommissionens svar på den massiva kritiken mot den ISDS-mekanism som är på väga att införas i CETA-avtalet mellan EU och Kanada, och indirekt erkänner man nu att det inte duger. Max Andersson säger att det rimliga är att man drar tillbaka förslaget och omförhandlar CETA.

– Miljöpartiets EU-parlamentariker kommer definitivt att rösta emot ett CETA-avtal som innehåller ISDS. Malmström borde lyssna på den massiva kritiken. Istället försöker kommissionen rädda ett i grunden dåligt ISDS-system genom att göra mindre förändringar, och resultatet är att kommissionen nu sätter hela TTIP-avtalet på spel, understryker Max Andersson.

Kontaktinformation:

Patricio Ruiz Vergara, 073-7129110