Max Andersson välkomnar att Vallonien ifrågasätter CETA

Det vallonska parlamentet står fast vid sitt tidigare beslut om att rösta nej till CETA-avtalet. Därav hindras i nuläget Belgien, och därigenom även EU, att skriva under avtalet. EU-parlamentariker Max Andersson (MP) välkomnar beslutet.

− Parlamentet i Vallonien har, till skillnad från flera nationella parlament, gjort sitt jobb och granskat vad det här avtalet faktiskt betyder. När man läst avtalet är det uppenbart att CETA riskerar att begränsa vårt politiska manöverutrymme när det gäller att skydda miljö, konsumenter och fackliga rättigheter, säger Max Andersson.

Motståndet i Vallonien mot CETA-avtalet är inget som uppstått de senaste dagarna. Redan i våras antog det vallonska parlamentet en resolution som kräver att EU-domstolen granskar avtalet samt att tvistlösningsmekanismen ICS överges. Resolutionen stöddes av bland andra socialdemokrater och de gröna.

Valloniens beslut att fortsatt förkasta CETA har fått stöd av ett stort antal EU-parlamentariker, miljöorganisationer samt flera av Kanadas främsta experter på investeringsskydd.

Madeleine Nygrund, Pressekreterare, +32 470 037 447