Miljöpartiets EU-parlamentariker om tillståndet i unionen

EU-kommissionens ordförande Jean-Claude Junckers tal i Europaparlamentet idag, det årligen återkommande anförandet om tillståndet i unionen, väcker blandade känslor hos Miljöpartiets fyra Europaparlamentariker.

- Det mest oroväckande med Junckers tal handlar om säkerhet. Han menar att EU måste stärka sin försvarspolitik, eftersom vi inte kan förlita oss på medlemsstaternas förmåga. Han vill skapa ett militärt högkvarter och militära resurser som kompletterar NATO. Det här kommer vi att följa noggrant, säger Bodil Valero.

- Juncker verkar inte förstå att EU har allvarliga demokratiska problem, som har bidragit till att Storbritannien har beslutat sig för att lämna unionen. Nu är det viktigt med seriösa förhandlingar som tillåts ta den tid som behövs, för att vi ska kunna få en lösning på Brexit-frågan som är bra för båda sidor. Det är bra att Juncker inte verkar vilja stressa fram förhandlingarna, säger Max Andersson.

- Det enda i Junckers tal som kändes lite mer som drivkraft och politisk vilja var när han lyfte fram att Federica Mogherini kunde bli ny utrikesminister och facilitera förhandlingarna om fred i Syrien. Det är väl tveksamt om medlemsstaterna går med på det, säger Linnéa Engström.

- Juncker menar att Sveriges regering leder vägen när det gäller att omsätta klimatavtalet i praktiken och att fler måste följa för att ratificera Parisavtalet. Det är bra att kommissionen pressar medlemsländerna framåt. Men Junckers kommission behöver göra verklighet av klimatavtalet genom driva på för en ambitiös lagstiftning på exempelvis förnybart och energieffektivisering, för att EU ska leda den gröna omställningen, påpekar Jakop Dalunde.

Carita Pettersson, Pressekreterare, + 32 472 764201

Madeleine Nygrund, Pressekreterare, + 32 470 037 447