MP: Regeringen hade kunna undvika räkans rödlistning

Isabella Lövin, EU-parlamentariker för Miljöpartiet, kommenterar att Världsnaturfonden idag gav svensk nordsjöräka rött ljus i sin fiskguide:

– Rödlistningen hade kunnat undvikas om den svenska regeringen hade agerat i tid och infört strängare fiskekontroller. Att några fiskare dumpar små räkor till havs har varit känt länge – och det gör de för att den stora räkan ger upp till tio gånger så mycket pengar. Det är upprörande att regeringen under lång lång tid har valt att blunda för larmen från miljöorganisationer, danska fiskare och vetenskapsrådet ICES, säger Isabella Lövin, EU-parlamentariker för Miljöpartiet de gröna.

– Att också stenbitsrom får rött ljus är ett resultat av att det inte finns någon förvaltning av sjurygg (arten som stenbitsrom kommer från) trots att den är utsatt för akut överfiske. Jag tycker det är fel att ha ett riktat fiske på sjuryggen, eftersom man bara använder rommen. Jag uppmanar alla matlagare att istället använda ishavsrom som kommer från lodda, en fisk som det finns gott om, säger Isabella Lövin.

– Hållbar fiskepolitik kan inte bara vara läpparnas bekännelse – man måste också sätta in konkreta åtgärder, som fiskerikontroll. Inom ramen för den nya fiskepolitiken måste Sverige och EU:s andra länder se till att satsa på att skaffa mer kunskap om fiskbestånd och inrätta förvaltningsplaner för sjurygg och andra arter, säger Isabella Lövin.

Mer information:
Isabella Lövin, 070 770 42 75