Ny EU-lag hjälper konsumenter att spara energi

Idag röstade europaparlamentet igenom en ny lag för energimärkning. Den nya energimärkningen hjälper konsumenterna att spara energi. Enligt EU-kommissionens bedömning beräknas den nya märkningen minska energikonsumtionen i EU motsvarande hela Baltikums årskonsumtion. Skiftet innebär att dagens märkning av varor från A+++ till D ersätts av en enklare gradering utifrån från A till G. Jakop Dalunde som är europaparlamentariker för Miljöpartiet gläds åt dagens beslut.

- Miljöpartiet driver politik för hundra procent förnybar energi. I Sverige är det redan regeringspolitik, men i EU har vi en bit kvar. Det här är ett viktigt steg på vägen. Konsumenten är en viktig del av energiomställningen och man ska inte behöva vara energiingenjör för att kunna fatta miljövänliga beslut i butiken, säger Jakop Dalunde (MP), europaparlamentariker med ansvar för energifrågor.

De gröna har i Europaparlamentet och energiutskottet där Jakop Dalunde är ledamot kämpat hårt för att lagstiftningen ska vara tydlig för konsumenter och att graderingen av produkter görs utifrån tester i normala förhållanden. Jakop Dalunde hade velat ha den nya lagen på plats ännu snabbare.

- Vi miljöpartister vill skruva upp tempot i energiomställningen för hundra procent förnybart och då är energieffektivisering en avgörande pusselbit, säger Jakop Dalunde (MP)

Kontakt: Axel Sandin, pressekreterare, 072-247 97 88